Actueel

« Terug naar overzicht

Geef me de 5 geeft antwoord – huiswerk opschrijven

16 september

Als vaste rubriek op onze website beantwoordt Geef me de 5 vragen van ouders en begeleiders van kinderen met autisme. Dit keer geven we antwoord op de vraag van een van onze volgers:

‘Mijn dochter krijgt in de les niet mee wat het huiswerk is. Dagelijks help ik haar met het plannen van haar huiswerk, maar op school kan ik er niet bij zijn. Ik heb van alles geprobeerd om ervoor te zorgen dat ze het huiswerk wel mee krijgt, maar ze is met te veel andere dingen bezig, waardoor dit steeds niet lukt. Ze baalt er zelf ook van. Hoe kan ik haar dit toch leren?’

 

Geef me de 5 gaat terug naar de oorzaak

Hersenscans laten zien dat in het brein van mensen met autisme veel meer activiteit zichtbaar is dan bij mensen zonder autisme. Jouw dochter gebruikt voor het verwerken van dezelfde informatie veel meer neuronenpaden. Dit heeft tot gevolg dat ze soms de samenhang niet ziet, informatie kwijtraakt of informatie niet meekrijgt. (BRON: Dit is autisme, Colette de Bruin).

In de klas wordt veel tegelijk verwacht van jouw dochter. Om haar huiswerk op te schrijven, moet ze dit prioriteit kunnen geven. Dit lukt haar keer op keer niet doordat ze de informatie in haar brein niet geordend krijgt. Dat deze taak (en de onderdelen hiervan) steeds weer anders zijn, helpt niet mee:

  • Je dochter heeft verschillende docenten (de WIE varieert)
  • Die verschillende docenten geven allemaal het huiswerk steeds op een andere manier   op (de HOE varieert)
  • De ene docent schrijft het huiswerk op het bord (WAAR)
  • De andere docent roept het tussendoor en weer een ander noemt het altijd aan het einde van de les (WANNEER).
  • Soms is er wel huiswerk voor een bepaald vak en soms niet (dan ontbreekt zelfs de hele puzzel van 5) en voor elk vak is het huiswerk anders (de ene keer moet je iets leren, de andere keer moet je iets maken, de HOE is anders).

Bij dit probleem spelen er dus twee oorzaken: prioriteit en duidelijkheid

 

Geef me de 5 biedt de aanpak

Eén keer benoemen dat je dochter vanaf nu prioriteit aan deze taak moet gaan geven, zal niet werken, hiervoor gebeurt er te veel in de klas. Wat werkt wel?

1. Geef haar een visuele of auditieve ondersteuning die haar daarbij helpt. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Een wekker op haar telefoon, die 5 minuten voor het einde van de les afgaat.
  • Een label aan haar schooltas, die ze ziet op het moment dat ze haar boeken weer in de tas wil doen.
  • De schoolbel, die laat weten dat het einde van de les is aangebroken.
  • De deur van het lokaal, waardoor ze naar buiten wil lopen.

2. Koppel een regel aan de ondersteuning uit punt 1. Bijvoorbeeld:

  • ‘Altijd als de bel gaat en ik heb mijn huiswerk nog niet opgeschreven, loop ik naar de leerkracht om naar het huiswerk te vragen.’
  • ‘Ik blijf in het lokaal, totdat mijn huiswerk in mijn agenda staat.’

Het doel van deze ondersteuner in combinatie met de regel is dat de handeling inslijt en als vaste taak wordt opgenomen in de structuur van een lesuur.

Let op: evalueer na één lesdag. Loopt het nog niet zoals gewenst? Ga dan terug naar de oorzaak. Weet je dochter hoe ze aan het huiswerk moet komen? Hoe ze het kan vragen? Hoe het opgeschreven moet worden? Evalueer net zo lang totdat je dochter alles duidelijk heeft.

 

Welke Geef me de 5-technieken hebben we ingezet?

Bij het oplossen van dit probleem worden de Geef me de 5 technieken ‘visualiseren’, ‘ketting van taken’ en ‘duidelijk zijn op de 5’ gebruikt.  Deze technieken kun jij ook leren toepassen op het juiste moment en op een manier die bij jouw kind past. Volg hiervoor de cursus van Geef me de 5. Meer informatie vindt je op www.geefmede5.nl/cursussen.