Actueel

« Terug naar overzicht

Geef me de 5 geeft antwoord – schooluitval

02 februari

Als vaste rubriek op onze website beantwoordt Geef me de 5 vragen van ouders en begeleiders van kinderen met autisme. Dit keer geven we antwoord op de vraag:

‘Mijn dochter is vorig jaar uitgevallen op het middelbaar onderwijs. Dit jaar is ze fris gestart op een nieuwe school. De eerste weken leek het goed te gaan, maar nu gaat het weer de verkeerde kant op. We weten niet meer wat we kunnen doen, hebben al hulp ingeschakeld, maar niemand lijkt het antwoord te weten.’

 

Geef me de 5 gaat terug naar de oorzaak

Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen van dit probleem. Waarom wil je dochter niet naar school, kan ze dat vertellen? Ergens is iets onduidelijk. Dit kunnen taken zijn (bijvoorbeeld dat ze de weg naar het volgende lokaal niet kan vinden in het enorme schoolgebouw), maar het kan ook met sociale aspecten te maken hebben (bijvoorbeeld dat ze haar plek in de groep nog moet vinden of dat ze moet wennen aan al die verschillende docenten). Uiteraard kunnen er meerdere dingen onduidelijk zijn.

Neem goed de tijd om uit te vragen waar je dochter tegenaan loopt en zet alle mogelijke oorzaken samen met haar op papier. Vraag goed door om het werkelijke probleem te achterhalen.

 

De oorzaak van dit probleem is dat er zaken onduidelijk zijn,
wat precies moet je verder onderzoeken.

 

Geef me de 5 biedt de aanpak

Om naar school te kunnen en willen gaan moeten er 3 dingen kloppen:

1. Je dochter moet een intrinsieke motivatie hebben
Ze moet dus zelf een reden hebben om naar school te gaan. Logischerwijs is een diploma behalen en daardoor later een goede baan kunnen krijgen een goede reden in de ogen van ouders, maar voor pubers blijkt dat resultaat vaak nog veel te ver weg. Je dochters motivatie kan van alles zijn, van haar creativiteit kwijt kunnen in de tekenles, iets te doen hebben overdag tot van het ‘gezeur’ van de volwassenen af zijn, laat haar het zeggen.

2. De schooldag moet duidelijk op de 5 zijn
We noemden het hierboven al: zowel taken als sociale regels kunnen enorm ingewikkeld zijn. Als je dochter niet weet hoe ze het moet aanpakken en het voelt alsof ze steeds faalt, dan loopt haar hoofd op een gegeven moment over en denkt ze: weet je wat, ik kap ermee, ik ga niet meer naar school.

Ook hier geldt: blijf doorvragen totdat je de problemen boven water hebt. Daarna kun je ze één voor één duidelijk op de 5 gaan maken, zo gedetailleerd als jouw dochter nodig heeft.

3. Je dochter moet vertrouwen hebben in haar eigen kunnen
Je dochter heeft al meerdere malen ervaren dat iets wat bij het naar school gaan hoort, niet lukte. Wanneer je hebt achterhaald waar het probleem zit en duidelijkheid hebt gegeven, kun je haar vervolgens vertrouwen geven in haar eigen kunnen. Dat doe je door het hardop naar haar te benoemen: ‘Jij kunt dit, dat weet ik.’ Hierbij is het essentieel dat jij geen twijfel laat blijken, juist laat zien dat je er 100% vertrouwen in hebt. Dat betekent ook dat je het daarna loslaat. Dus: niet meer herhalen, niet controleren, niet helpen, maar écht loslaten.

 

De sleutel is: zoek de interne motivatie, zorg voor duidelijkheid waar die ontbreekt
en geef vertrouwen.

 

Welke Geef me de 5-technieken hebben we ingezet?

Bij het oplossen van dit probleem, ga je eerst alle mogelijke oorzaken af. In het boek Dit is autisme staat in hoofdstuk 6 een overzicht met acht storingen in het brein en vijf omgevingsfactoren die de oorzaak kunnen zijn van bepaald gedrag. In dit geval zijn ‘zoek de interne motivatie’, ‘maak taken duidelijk op de 5’ en ‘geef vertrouwen’ technieken die een oplossing kunnen bieden.

Wil jij dit ook leren? Lees het boek of volg de cursus van Geef me de 5, zodat je jouw eigen vragen kunt inbrengen en Geef me de 5 kunt toespitsen op jouw situatie. Meer informatie vind je op: www.geefmede5.nl/cursussen.