Actueel

« Terug naar overzicht

Floor deelt #8 - Het grote drama dat ‘het begin’ heet

19 augustus

Floor is getrouwd met Geert en moeder van Thom (10), Iris (8) en Laura (5). Haar twee oudsten hebben autisme. Floor deelt haar ervaringen met het leren begrijpen van het autisme. De vorige keer vertelde ze over hoe ze voorzichtig experimenteert met uitzonderingen. Deze week doet Floor verslag van de eerste schooldag na de zomervakantie. Dat is wennen voor het hele gezin:

De eerste schooldag van een nieuw schooljaar. ‘Eerste’ en ‘nieuw’… Vieze woorden bij ons thuis.

De eerste schoolochtend begon echter boven verwachting goed. Ik had, zoals voorgenomen, de kleren, het ontbijt en de tassen al klaargezet. Op wat gespannen gemopper van Thom en het stuiterende gejuich ‘Ik ben nu de grootste van de klas!’ van Iris na, liep alles op rolletjes.

Totdat we de deur uit moesten. Een jas die nog bij oma ligt, een linkerschoen kwijt en Iris die bedenkt dat ze nog niet weet aan welk tafeltje ze zit dit jaar. Op zo’n moment besef ik dat goed kunnen multitasken echt geen vrijwillige keuze van vrouwen is. Je moet.

‘Thom, kijk eens of je schoen op de speelkamer ligt; Iris, als we op tijd zijn, dan lopen we gewoon direct door naar binnen en kun je als eerste zien waar je zit; Laura, pak je blauwe vest maar, die kan ook als jas; Ja, Iris maar dan moeten we wel op tijd zijn; Thom, heb je hem?’

Tegen de tijd ik buiten op de fiets stap, is mijn lichaamstemperatuur 3 graden gestegen en voelt mijn hoofd als een heteluchtballon.

Thom fietst al vooruit en terwijl ik mijn fiets, met Iris achterop, in balans probeer te krijgen, zie ik Laura staan. Verstild, met haar armen over elkaar en een beteuterd koppie. ‘Ik ga niet.’

Dit ken ik en ik weet dat hoe sneller ik nu ga, hoe meer zij op de rem trapt. Ik weet ook dat ik niet te lang moet aansluiten en stellig moet zijn. Ik zet mijn fiets op de standaard, Iris op de grond en loop naar Laura toe. ‘Ik snap het’, zeg ik. ‘Jij vindt het spannend en nu is je lijf ook nog heel onrustig doordat we net hebben gehaast. Maar jij het kan het meisje. Ik ga zo opstaan en Iris weer op de fiets zetten. Dan haal jij heel diep adem en fietsen we samen naar school.’ Ik doe direct wat ik zeg, zodat het niet op een keuze lijkt, maar gewoon op iets wat zo gaat gebeuren. Wanneer ik Iris in het stoeltje zet, fietst Laura al voor me uit richting school.

Trots op mezelf fiets ik achter mijn knappe meidje aan. Dit heb ik maar mooi weer gered.

 

***

Wil je net als Floor je aanpak richten op een positieve relatie, het voorkomen van ongewenst gedrag en groei naar zelfstandigheid? Dat leer je in onze Basiscursus. Door de mix van theorie, video’s en oefeningen krijg je tips die je direct kunt toepassen in jouw unieke situatie. https://www.geefmede5.nl/cursussen/opvoeders