Actueel

« Terug naar overzicht

Even voorstellen; Manouk

16 december

Voor en achter de schermen van Geef me de 5 werken ruim 25 mensen die zich met passie inzetten voor mensen met autisme. In de blogserie ‘Even voorstellen’ vragen we telkens een van onze medewerkers het hemd van het lijf, zodat je ze beter kunt leren kennen.

Naam: Manouk Adriaanse-Aalberts
Functie: trainer en innovatiemedewerker
Leuk om te weten: Manouk werd wild enthousiast van de methodiek doordat ze zag hoe goed die werkte voor haar broertjes met autisme.

‘De methodiek past bij wie ik ben en bij hoe ik in het leven sta.’

Ze heeft Geef me de 5 leren kennen doordat ze thuis, zo’n twaalf jaar geleden, ambulante begeleiding kregen van Autimaat voor haar broertjes met autisme. (Autimaat is de eerste GGZ-instelling in Nederland die maatwerk in autisme levert volgens Geef me de 5). Een jaar na de behandeling zei haar moeder tegen Frans de Bruin (behandelaar en oprichter van Autimaat): ‘Wat jij bij ons hebt gedaan, dat wil ik ook kunnen!’ Ze is bij Autimaat gaan werken en doet dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Manouk was destijds nog een puber, maar ook bij haar werd het zaadje geplant. Toen ze enkele jaren later naar de pabo ging, schreef ze haar afstudeerscriptie over autisme en zodra ze haar diploma had, solliciteerde ze bij Autimaat omdat ze per se wilde werken volgens Geef me de 5.

 

Interne motivatie

Manouk: ‘Het liep iets anders dan ik had verwacht, want na een aantal goede gesprekken leek het de sollicitatiecommissie toch verstandiger dat ik eerst meer ervaring zou opdoen in het onderwijs. Vervolgens heb ik drie jaar voor de klas gestaan, op diverse scholen, voor alle leeftijden en zowel in het regulier als in het speciaal onderwijs. Altijd met een speciale interesse voor kinderen met autisme.

In 2014 heb ik opnieuw de stoute schoenen aangetrokken en een open sollicitatie gestuurd. Dit keer werd ik wel aangenomen. Binnen Autimaat heb ik op alle fronten Geef me de 5 kunnen toepassen en onder de knie gekregen: als ondersteunend begeleider, bij de naschoolse begeleiding en bij begeleid/beschermd wonen. Via een EVC-traject (Erkenning van eerder Verworven Competenties) ben ik inmiddels officieel geregistreerd als ‘Gevorderd Jeugdzorgwerker’.

 

Blijven ontwikkelen

Vrij snel na mijn start bij Autimaat werd ik onderdeel van het ontwikkelteam van Geef me de 5 en de rechterhand van de opleidingscoördinator. Colette de Bruin wilde de cursussen en post-hbo-opleiding  verder professionaliseren. Continu kijken we waar het beter kan, bedenken we nieuwe opdrachten om de methodiek goed onder de knie te krijgen, benutten we feedback van deelnemers en natuurlijk verwerken we nieuwe inzichten in de lesstof. Na het uitkomen van het boek Dit is autisme zijn de grootste veranderingen doorgevoerd. De aanpak volgens Geef me de 5 is onveranderd gebleven, maar we kunnen nu veel beter verklaren welke oorzaken ten grondslag liggen aan gedrag dat bij autisme hoort. Dat is de kracht van de methodiek: hoe moeilijk de casus ook is, als je teruggaat naar de oorzaak van gedrag, heb je het antwoord voor de aanpak. Dat proces kan best ingewikkeld zijn, maar in de meeste gevallen kunnen we mensen heel snel op weg helpen en positieve resultaten boeken.

 

Filmen

Sinds een jaar ben ik zelf trainer bij Geef me de 5. Mijn vaardigheden uit het onderwijs komen daarin goed van pas. Hoe ik de methodiek heb geleerd? Net als iedereen hier en net zoals wij het onze cursisten en studenten aanleren: door te leren van anderen en veel mee te kijken, maar vooral door het heel veel te doen en jezelf te filmen. Daarvan leer je het meest!

Mijn week is enorm gevarieerd. Minimaal één dagdeel houd ik me bezig met innovatie van de post-hbo-opleiding en cursussen. De rest van mijn tijd vul ik met contact met cliënten. Met het team Wonen, waar ik onder val, hebben we eens per maand een supervisiebijeenkomst. Ook met de trainers onderling hebben we dat zo’n vier keer per jaar. Dan zitten we bij elkaar en analyseren we samen de filmbeelden van cliënten, gaan we in op ontwikkelingsgebieden en bespreken we casussen. Dat is een moment om met elkaar te delen en van elkaar te leren.

 

Natuurlijk handelen

Geef me de 5 is verweven met wie ik ben. De methodiek is onderdeel geworden van mijn natuurlijk handelen, ik denk er niet meer bewust over na. Omdat ik telkens weer zie dat het werkt, wil ik maar één ding: dit uitdragen naar anderen. Iemand zei eens tegen mij: ‘Het is best wel heftig, jouw werk’, maar het voelt voor mij niet als werk. Wat ik doe, is delen waar ik enthousiast over ben. De mensen die het ontvangen, worden daar op hun beurt weer enthousiast van. Dat maakt mij een blij mens en is mijn drijfveer. Wat je met Geef me de 5 en de basishouding kunt bewerkstelligen, is fantastisch. Als ik alleen al zie wat voor ontwikkeling mijn broertjes hebben doorgemaakt, dat is ongekend. Hun gedrag was – zacht uitgedrukt – niet leuk voor henzelf en voor de rest van ons gezin. Als ik zie waar ze nu staan, grotendeels dankzij Geef me de 5… Mijn jongste broertje heeft een sociaal leven, heeft het mbo afgerond en heeft een leuke baan. En mijn oudste broertje reist de wereld rond, omdat hij een van de beste beatboxers van de wereld is. Dat is voor mij het bewijs dat je moet denken in mogelijkheden!