Actueel

« Terug naar overzicht

Even voorstellen; Marieke

06 februari

Voor en achter de schermen van Geef me de 5 werken zo’n 25 mensen die zich met passie inzetten voor mensen met autisme. In de blogserie ‘Even voorstellen’ vragen we telkens een van onze medewerkers het hemd van het lijf, zodat je ze beter kunt leren kennen.

Naam: Marieke Vaessen
Functie: trainer logopedie
Leuk om te weten: de Klimopschool in Hilversum, waar Marieke werkt, was de eerste Geef me de 5-school en Marieke en een aantal van haar collega’s vormden de eerste lichting van de post-hbo-opleiding van Geef me de 5.

‘Het enthousiasme van de logopedisten – “Hier hebben we heel veel aan” – maakt het lesgeven voor Geef me de 5 nóg leuker.’

 

Twee keer per jaar verzorgt Marieke Vaessen de Basiscursus Logopedie voor Geef me de 5; in het voorjaar incompany – voor scholen en zorgorganisaties – en in het najaar voor logopedisten die deelnemen aan de cursus via open inschrijving. Dat doet ze naast haar werk als logopedist en intern begeleider op de Klimopschool in Hilversum (een vorm van speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen) en als ambulant begeleider op de Gooise Praktijkschool. Op die laatste school begeleidt ze zowel leerlingen die cognitief aan de ondergrens zitten, als leerlingen met autisme. Natuurlijk begeleidt ze die laatste doelgroep op basis van Geef me de 5.

 

Meer inzicht

Marieke: ‘Op de Klimopschool kwam ik onder meer in aanraking met kinderen met autisme. Ik merkte dat ik daar te weinig vanaf wist. Daarom heb ik (bij een andere organisatie dan Geef me de 5) een cursus over autisme voor logopedisten gevolgd. Die cursus gaf al veel inzicht vanuit de verklaringsmodellen voor autisme, met de kennis van toen. Hij ging vooral over het niveau van betekenisverlening en hoe je je communicatie naar leerlingen met autisme kunt ondersteunen met voorwerpen, afbeeldingen of pictogrammen. Ook mijn collega’s (leerkrachten) hadden behoefte aan adviezen hoe ze het beste konden omgaan met kinderen met autisme. Met de kennis die ik had opgedaan, konden ze onvoldoende uit de voeten.

We kwamen in contact met Geef me de 5 en het hele team heeft de Basiscursus gevolgd, ook ik. Vooral de Auti-communicatietechnieken, die veel verder gaan dan de inzet van picto’s of duidelijk zijn op de 5, zijn van grote toegevoegde waarde.  De basishouding – waarbij onder meer hoort dat je altijd teruggaat naar de oorzaak van het gedrag (en de verstoorde communicatie) – paste volledig bij onze visie. Omdat we licentiehouder wilden worden, heeft een groot gedeelte van het team in 2014 ook de post-hbo-opleiding van Geef me de 5 gevolgd. Wij waren de eerste lichting.’

 

Specialisme

‘Na de cursus, en zeker na de opleiding, kreeg ik het idee voor een speciale Basiscursus voor logopedisten, want ik vond dat die onvoldoende aansloot bij hun behoefte aan kennis. Logopedisten hebben veel verstand van communicatie en willen heel gericht weten wat er mis kan gaan in de communicatie en de taalontwikkeling van mensen met autisme. Colette vond het meteen een goed idee, want dat is echt een specialisme. Vervolgens ben ik informatie daarover gaan zoeken, meer dan wat al bekend was binnen Geef me de 5. Daardoor heb ik zelfs een bescheiden bijdrage kunnen leveren aan het boek Dit is autisme, voor het hoofdstuk over communicatie en taal. Met die extra kennis heb ik de bestaande Basiscursus aangepast voor logopedisten. De bijbehorende handvatten voor de aanpak komen natuurlijk uit de Geef me de 5-methodiek.’

 

Logopedie en autisme

‘Veel mensen denken bij logopedie aan ‘goed leren praten’ zoals hulp bij slissen en stotteren, maar logopedie biedt hulp bij álles wat er mis kan gaan in de communicatie. Dus niet alleen spraak maar ook stemgebruik, gehoor en taal.

De breinwerking bij autisme is van grote invloed op de communicatie. Als je alleen al kijkt naar de criteria die psychiaters gebruiken om de diagnose te stellen, betreffen drie van de zeven criteria de sociale communicatie. Maar niet alleen de sociale communicatie is verstoord bij autisme, de breinwerking heeft ook gevolgen voor de taalinhoud (bijvoorbeeld woordvindingsproblemen) en de taalvorm (hoe je zinnen maakt en woorden uitspreekt). Deze en alle andere verstoorde taalaspecten komen aan bod in de cursus.’

 

Anders kijken, anders handelen

‘Tijdens de post-hbo-opleiding van Geef me de 5 had ik een leerling met woordvindingsproblemen. Ze had een taalontwikkelingsstoornis én autisme, dat kan ook naast elkaar voorkomen. Ik behandelde haar vanuit de logopedische diagnose. In de opleiding werd mij gevraagd: “Wat zou je anders doen als je de woordvindingsproblemen verklaart vanuit het autisme en daar je aanpak op aanpast?” Zodra ik dat deed, boekte ik een ontzettend grote vooruitgang met het meisje. Het fijne is dat ik nu anderen kan leren om terug te gaan naar de oorzaak en objectief te kijken (en luisteren) door de Auti-bril. Voor logopedisten is de kennis en aanpak van Geef me de 5 een waardevolle aanvulling op hun expertise.’