Voor en achter de schermen van Geef me de 5 werken ruim 25 mensen die zich met passie inzetten voor mensen met autisme. In de blogserie ‘Even voorstellen’ vragen we telkens een van onze medewerkers het hemd van het lijf, zodat je ze beter kunt leren kennen.
Naam: Erna Teunissen
Functie: trainer Geef me de 5-licentiehouders en familietherapeut en opleider VIAA bij Autimaat
Leuk om te weten: Erna werkte al samen met Colette de Bruin toen Geef me de 5 nog niet bestond en heeft de Video-Interactie Analyse Autisme (VIAA) ontwikkeld, een belangrijk onderdeel van de methodiek.
Collega’s en klanten kennen Erna Teunissen als een positief ingesteld mens, een meedenker die erop vertrouwt dat er altijd een oplossing is. Is het niet nu, dan wel later. Ze is trainer van de Geef me de 5-licentiehouders, verzorgt de module ‘systemisch werken’ van de post-hbo-opleiding van Geef me de 5, werkt als familietherapeut bij Autimaat (de GGZ-instelling van Geef me de 5) en leidt alle collega’s op in VIAA.
‘Ik ben een vernieuwer en houd van uitdagingen. De coronacrisis was er wel een. Geef me de 5 moest in korte tijd een grote omslag maken en alle cursussen en opleidingen online geven. Ik had direct het vertrouwen dat dat zou lukken. Mijn collega’s van Geef me de 5 verdienen een standbeeld voor hun inzet. Zij hebben alle trainers enorm goed gefaciliteerd, zodat wij ons werk konden blijven doen. Ze zorgden voor technische instructies en een fantastische back-up. Als je het hebt over basisfundament bouwen – een belangrijk uitgangspunt van de methodiek – dan doen Geef me de 5 en Autimaat dat ook voor hun werknemers. Daardoor kunnen wij floreren en exploreren en werk ik met enorm veel plezier.’
‘Vanaf het prille begin heb ik meegewerkt aan de ontwikkeling van de Geef me de 5- methodiek. Colette de Bruin, de grondlegger van de methodiek, werkte nog bij Stichting MEE. Ik was landelijk opleider videohometraining en leerde de medewerkers van MEE Oost-Gelderland hoe zij filmopnames konden gebruiken en analyseren voor de behandeling. Zo kwam ik Colette tegen. We hebben flink lopen stoeien hoe we de videohometraining op maat konden maken voor mensen met autisme. Daaruit zijn onderdelen van de methodiek ontstaan, zoals het WAT’en: waarnemen, aansluiten, toevoegen. Ik was goed geschoold in basiscommunicatie, een manier van communiceren die zorgt voor positief contact en vertrouwen. Colette leerde mij om die communicatie af te stemmen op het autisme. Een regel van basiscommunicatie is bijvoorbeeld dat je de ander aankijkt en wacht op een reactie. “Dat moet je bij mensen met autisme echt niet doen”, zei Colette dan. Dus zochten we naar hoe het wél kon. “Ik moet jou aankijken” veranderden we in “ik zie en hoor jou”; waarnemen als middel om elkaar te ontmoeten, om te begrijpen wat de ander bezighoudt.
In de periode schreef Colette haar eerste boek: Geef me de 5. Ze vroeg of ik wilde meelezen en meedenken.’
‘Toen Colette wegging bij MEE en samen met haar man Frans haar eigen bedrijf startte, huurden ze mij in om hun medewerkers op te leiden in videohometraining. In 2009 kwam ik in vaste dienst. Heel wat mensen die ik had opgeleid, zijn meegegaan. Samen met Colette heb ik de Video-Interactie Analyse Autisme (VIAA) verder ontwikkeld. We zijn er de afgelopen 12,5 jaar zo vaardig in geworden, dat ik onze kennis graag veel breder zou willen uitdragen in Nederland. We gebruiken VIAA in al onze cursussen en in de post-hbo-opleiding, ook de behandelaren van Autimaat gebruiken de methode. VIAA houdt veel meer in dan filmen en terugkijken wat er gebeurde. Het vraagt om kennis over de ontwikkelingsfases van kinderen en over wat je ziet in gedrag, hechting, persoonlijkheidsstructuren en familiesystemen. Het gaat ook over: wat voor soort vragen stel je dan? Met inzet van Auti-communicatie kunnen vragen en adviezen echt landen in de hoofden van de ouders. Want vaak heeft ook een van de ouders een autistisch brein, ook al heeft die geen diagnose.’
‘Momenteel heb ik een aantal taken naast elkaar. Voor Geef me de 5 ben ik trainer van de licentiehouders. En samen met Colette doe ik de aftrap of nieuwe organisaties ‘licentiehouderwaardig’ zijn. Op de supervisiedagen van de licentiehouders doe ik met hen de beeldanalyse en bespreken we casuïstiek. Ook verzorg ik het onderdeel ‘systemisch werken met Geef me de 5’ van de post-hbo-opleiding. Dat is één lange lesdag. Vreselijk leuk om te doen. Systemisch werken was een van mijn vooropleidingen. Van generatie op generatie geven we zoveel aan elkaar door. En dat komt dan samen in één opvoeding. Je ziet het terug in hoe gezinsleden met elkaar omgaan. Daarnaast werk ik ook nog bij Autimaat als familietherapeut. En ik leid alle mensen bij Autimaat op in VIAA, behalve de administratie en financiële afdeling natuurlijk. Daardoor ken ik praktisch al mijn 125 collega’s persoonlijk.’
‘Gaandeweg kwam ik erachter dat autisme ook voorkomt in mijn familie. Toen ik dat ontdekte, ging ik het ook van binnenuit analyseren: hoe zit dat in mijn familiesysteem? In de lijnen die zijn doorgegeven via mijn opa? Ik zat er dichterbij dan ik dacht. Mooi hè, ik vond autisme waarschijnlijk interessant omdat ik er ergens al vertrouwd mee was.
Onze dochter Marleen werkt ook bij Autimaat als ondersteunend begeleider. Zij is echt een wandelende Geef me de 5. Niet zo gek, want zij is geboren in de tijd dat ik al met Colette aan het werk was. Mijn twee volwassen zoons staan ook al lang op eigen benen. Werk en privé zijn dus prima te combineren. En als ik te lang doorwerk, heb ik een man die zegt: ‘Nu is het genoeg.’ Vrijdag is mijn heilige vrije dag, want dat is mijn oppasdag. Daar doe ik nul concessies op. Daarnaast loop ik lekker hard en heb ik een goed gevuld sociaal leven. Ik ben een dankbaar mens.’