Actueel

« Terug naar overzicht

Geef me de 5 en niet-aangeboren hersenletsel. Zoeken naar overeenkomsten en mogelijkheden: wat kan er wel?

20 mei

Geef me de 5 kan ook heel goed worden ingezet bij kinderen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dat ontdekten Judith de Bont, kinderarts en kinderneuroloog bij het Prinses Máxima Centrum, en Leonie Roth, moeder van een dochter met NAH en onderwijsdeskundige op het gebied van NAH. Samen met vele andere specialisten op het gebied van NAH hebben Judith en Leonie zich als doel gesteld om te zoeken naar praktische methodieken die kinderen en jongvolwassenen met niet-aangeboren hersenletsel kunnen ondersteunen in het dagelijkse leven op school, thuis en in de sociale interactie. Ze raakten enthousiast over de methodiek Geef me de 5, vooral door de praktische insteek voor de dagelijkse praktijk, de toepasbaarheid bij iedereen met informatieverwerkingsproblematiek en de focus op wat er wél kan in plaats van de nadruk op beperkingen.

‘Bij het volgen van patiënten in het Wilhelmina Kinderziekenhuis en het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie vielen me steeds vaker overeenkomsten op met bijvoorbeeld kinderen met autisme’ vertelt Judith. ‘Mijn werkervaring in de GGZ bevestigde dit en maakte de wens om juist in deze richting te zoeken naar handvatten voor kinderen met NAH steeds groter. Door de diagnose autisme bij mijn eigen dochter maakte ik zelf op een heel positieve manier kennis met de Geef me de 5-methodiek. Ik merkte dat ik de thuis aangeleerde aanpak ook kon adviseren bij NAH-patiënten en dat een aantal ouders met een kind met NAH deze methodiek ook al succesvol toepasten.’

Leonie: ‘Mijn dochter Emma heeft op driejarige leeftijd een grote hersentumor gehad in de achterste schedelgroeve. Hiervoor is zij behandeld met operaties en bestralingen. De totale behandeling heeft ervoor gezorgd dat Emma last heeft van late effecten, klachten die zich pas op lange termijn voordoen, vooral passend bij niet-aangeboren hersenletsel. De afgelopen jaren hebben we steeds gezocht naar manieren om Emma zo goed mogelijk te ondersteunen, zowel op school als thuis. In mijn werk in het onderwijs en de zorg heb ik gebruikgemaakt van de methodiek Geef me de 5. Deze methodiek geeft heel mooi de concrete puzzelstukjes waar je naar op zoek bent.’

Zowel door hun persoonlijke als professionele ervaring hebben Judith en Leonie contact gezocht met Colette de Bruin (orthopedagogisch gedragsdeskundige en grondlegger van Geef me de 5). Samen met de mensen van Geef me de 5 willen zij zichtbaar maken dat deze methodiek voor autisme ook een concreet hulpmiddel kan zijn bij niet-aangeboren hersenletsel. Zij hopen dat betrokken ouders, andere gezinsleden of leerkrachten geholpen zullen worden door alle beschikbare Geef me de 5-mogelijkheden (boeken, gratis downloads, lezingen, cursussen, therapeuten met een Geef me de 5-licentie in de buurt).

In een addendum (een bijvoegsel) bij het boek Dit is autisme is uitgelegd wat de gevolgen zijn van een verstoorde informatieverwerking in relatie tot NAH. En waarom Geef me de 5 ook bij deze doelgroep kan werken. Je kunt het addendum hier downloaden.