Actueel

« Terug naar overzicht

Welke keuzes maak je bij het visualiseren van de dagstructuur?

08 februari

Als je een dag in de structuur wilt gaan zetten, is het belangrijk dat je deze visueel maakt. Maar, welke soort visualisatie gebruik je? Zijn er picto’s nodig? Kun je tekeningen gebruiken of is een lijstje voldoende? Wij helpen je een keuze te maken.
 

Doel

Allereerst is het van belang dat je weet wat het doel van visualisaties bij een dagstructuur is: zorgen dat een ketting van taken snel inslijt bij CASS (iemand met autisme). Omdat een gevisualiseerde ketting van taken altijd hetzelfde eruitziet, in altijd dezelfde volgorde, neemt de informatie een snelweg in CASS zijn brein.

 

Visualiseer elke taak

Wanneer je een dag gaat visualiseren, gebruik je voor elke taak een aparte visualisatie. Zo’n visualisatie verwijst naar de taak die moet worden uitgevoerd, daarom noemen we zo’n visualisatie een verwijzer. Uiteindelijk ontstaat er hele rij van verwijzers die samen de ketting van taken vormen.

 

Maak het op maat

De dagstructuur is een middel dat CASS ondersteunt bij het uitvoeren en zich eigen maken van opeenvolgende taken. Het is daarom van belang dat CASS de verwijzers direct begrijpt. Om te kunnen bepalen welke verwijzer je gebruikt, kijk je dus goed naar wat jouw CASS nodig heeft. De keuze die je maakt, moet aansluiten bij zijn niveau.

Kan jouw CASS al wel lezen, maar kost hem dit nog moeite? Kies dan voor plaatjes. Moet CASS bewust bedenken dat de tafel op het pictogram verwijst naar zijn eigen eettafel? Dan is het handiger om een foto van je eettafel te gebruiken.

 

Welke soorten verwijzers zijn er?

  • Voorwerpen: als plaatjes nog te abstract zijn, kun je kiezen voor het gebruik van voorwerpen. Dit kunnen voorwerpen zijn die je in verband brengt met een taak, zoals een kleerhanger voor aankleden. Of voorwerpen die onderdeel uitmaken van de taak: een kledingstuk.
  • Foto’s: als het voor jouw CASS van belang is dat de details op een verwijzer overeenkomen met de daadwerkelijke situatie, kun je het beste kiezen voor foto’s. Zo kun je een foto maken van CASS zijn eigen tandenborstel of ervoor kiezen om een foto van CASS te maken terwijl hij tandenpoetst. Bij de laatste optie is het voordeel dat de omgeving ook gelijk op de foto staat, waardoor de WAAR direct in beeld is gebracht. Nadeel van het gebruik van foto’s is dat de voorwerpen die je gebruikt soms wijzigen. Zo krijgt CASS waarschijnlijk na een aantal maanden weer een nieuwe tandenborstel. Als dit een andere variant is, klopt de foto niet meer.
  • Pictogrammen/plaatjes: als jouw CASS zonder problemen een abstract plaatje kan vertalen naar de werkelijkheid, kun je kiezen voor picto’s. Het voordeel is dat picto’s niet veel details bevatten, waardoor ze prikkelarm zijn. Daarnaast blijven ze kloppend, ook als je een nieuwe tandenborstel koopt. Picto’s zijn tegenwoordig van veel websites gratis te downloaden. Bijvoorbeeld van www.sclera.be. Ook kun je kiezen voor plaatjes die je gewoon opzoekt op internet.
  • Tekeningen: tekeningen zijn, net als picto’s en plaatjes, abstract. Het voordeel van tekeningen is dat je de voor CASS belangrijke details kunt toevoegen. Daarnaast is het mogelijk om CASS zelf de tekeningen te laten maken, waardoor je hem nog beter meeneemt in het proces en de verwijzers, al voor je ze daadwerkelijk gaat inzetten. Een ander voordeel is dat je makkelijk wijzigingen kunt aanbrengen in tekeningen, je tekent er gewoon iets bij als dat nodig is.
  • Woorden: ook een lijst taken in woorden is een vorm van visualiseren. Dit is de snelste manier. Woorden omzetten naar acties vraagt echter een extra denkstap doordat je er in je hoofd eerst een plaatje van moet maken. (Dit geldt zeker voor beelddenkers, wat CASS’en vaak zijn.) Door in je lijstje met woorden gebruik te maken van kleur, pijlen en schema’s maak je het visueler, waardoor de informatie beter beklijft.

Veel succes met het kiezen van een passende verwijzer 😊.

 

Meer leren?

Visualiseren is een belangrijk onderdeel van de tweede dag van de Geef me de 5 Verdiepingscursus. Na afloop voel jij je er helemaal in thuis om al tekenend en visualiserend meer rust en duidelijkheid te brengen in het hoofd en dus in het gedrag van jouw kind, leerling of cliënt met autisme.