Het is pauze. Femke van 9 loopt het schoolplein op met haar vriendin Laura. In de klas hebben ze samen al bedacht wat ze deze pauze gaan doen: jachtseizoen. Dan vraagt een klasgenootje aan Laura om mee te doen met tikkertje. Na een enthousiaste ‘Leuk!’, huppelt Laura weg. Daar staat Femke dan…
Om met dit soort situaties te kunnen omgaan, moet je je emoties kunnen reguleren, kunnen relativeren, schakelen, flexibel zijn en kunnen plannen en organiseren. Wanneer je leerling autisme heeft, dan zijn deze vaardigheden, die behoren tot de ‘executieve functies’, nog extra ingewikkeld.
Wat gebeurt er precies in het brein bij dit soort situaties en wat gaat hierin anders bij leerlingen met autisme? En hoe kun jij, als leerkracht, deze leerling zo begeleiden dat ze niet alleen nú weet hoe zij er mee kan omgaan, maar zich ook in andere, soortgelijke situaties kan redden?
Tijdens de praktische 4-daagse cursus Geef me de 5 bij autisme krijg je antwoord op dit soort vragen. Voor meer informatie en inschrijven kun je terecht op onze website:
💡 Tip: Luister ook eens aflevering 24 van onze podcast ‘Geef me de 5 bij autisme’. Deze gaat over executieve functies bij autisme: