Actueel

« Terug naar overzicht

Tip 4 psycho-educatie bij autisme

20 januari

Je kind voor het eerst vertellen over autisme

Weet je kind nog niet dat hij of zij autisme heeft? Laat dat woord dan nog even achterwege als je er voor het eerst uitleg over geeft. Start met het ondertitelen van zijn of haar gedrag, de oorzaak in het brein en de aanpak. Koppel hier pas later de term autisme aan.
Door dit in deze volgorde te doen, voorkom je dat autisme een loos woord is, het heeft direct betekenis. Daarnaast heb je ook direct duidelijk gemaakt wat autisme voor jouw kind betekent.

‘Weet je nog dat jij een punthoofd had en ik je vertelde over het gele poppetje dat alle informatie in jouw hoofd ordent en afhandelt? En dat jij altijd zo’n last hebt van het kriebelen van je jas en trui? Dit komt doordat jouw hersenen net iets harder moeten werken om alle puzzels compleet te maken. Daar is een naam voor: autisme.’

Als je de term autisme eenmaal hebt geïntroduceerd, kun je jouw uitleg daaraan gaan koppelen zodat dit woord nog meer betekenis krijgt.

Wil je meer tips over uitleg geven over autisme? Download dan de gratis whitepaper.

Download hier de whitepaper