Actueel

« Terug naar overzicht

Help pesters én gepeste kinderen door te tolken

09 april

Daar staat ze: Merel, 9 jaar. Ze lacht en blijft lachen, terwijl een groepje kinderen haar uitlacht, duwt en haar band laat leeglopen. Het enige wat ze ertegenin kan brengen is ‘Nou-hou’, met een lach op haar gezicht.

Ik zie hem staan, daar op een afstandje. Kees. Hij is 6 jaar, kan niet praten, loopt mank en kan zijn rechterhand niet gebruiken. Hij staat te midden van een groepje van vijf kinderen. Zijn gezicht druipt van het spuug.
Ik loop naar ze toe en zie de kinderen ineen duiken. Oeps daar komt die moeder!
Het eerste wat ik tegen hen zeg is: ‘Ik begrijp jullie.’ Dat hadden ze duidelijk niet verwacht. ‘Ik ga jullie wat uitleggen. Weten jullie wat er in een hoofd zit?’ Ja, dat wisten ze: hersens! ‘Weten jullie wat er is gebeurd toen Kees een baby’tje was? Toen zijn zijn hersens gaan bloeden. Daarom kan hij niet praten, heeft hij die plastic spalk aan zijn been en doet zijn hand het niet. Zou jij dat willen?’ ‘Nee’, schudden ze allemaal hartgrondig hun hoofd. ‘Kees ook niet’, antwoord ik. ‘Weet je wat Kees wel wil? Meespelen! Willen jullie Kees helpen zodat hij ook kan meedoen?’ Vanaf toen was dat nooit meer een probleem.

Merel heeft een niet zichtbare beperking: autisme. Kees heeft een zichtbare beperking en ook autisme. Beide kinderen gedragen zich anders dan verwacht. Hun klasgenootjes, de kinderen uit de buurt en hun broertjes en zusjes begrijpen dit niet, ze hebben een tolk nodig! Een tolk die vertaalt wat dit voor hen andere gedrag betekent. Wanneer we hen uitleggen waarom Kees en Merel zich zo gedragen als zij doen, zullen zij begrip en respect krijgen voor kinderen die anders reageren. En tegelijkertijd – minstens zo belangrijk – voelen zij zichzelf ook veilig bij kinderen die anders zijn. Hoeven zij niet meer uit te lachen en te duwen, in de hoop dat het kind reageert zoals verwacht… Door hen medeverantwoordelijk te maken voor het helpen van het andere kind geven wij ze een belangrijke taak én geven we ze een duidelijke HOE, zodat ze weten hoe ze wel met het ‘andere’ gedrag kunnen omgaan.

Wil jij TOLK zijn voor kinderen die het zo nodig hebben om niet meer gepest te worden?

Wil jij TOLK zijn voor het kind dat maar blijft duwen, omdat het graag een voorspelbare reactie terugkrijgt?

Dan hoeven we het niet meer te hebben over pesters en de gepeste. Beiden hebben een vraag waarop jij het antwoord kunt geven.