Actueel

« Terug naar overzicht

Geef me de 5 helpt Kim #6 Hoe gaat het nu?

11 april

In deze blogserie volgen we het proces van Kim. Jij kunt meelezen met de problemen waar zij tegenaan loopt, de manier waarop Geef me de 5 dit aanpakt en wat het effect is voor Kim.

Kim ervaarde enorme onrust in haar leven, dat begon al in de ochtend. Ze liep steeds rond door het huis terwijl ze probeerde te doen wat ze moest doen, pakte tussendoor haar mobiel waarin ze verdwaalde en vergat te ontbijten. Door dit alles had ze al snel na het opstaan een vol hoofd. Elke dag weer.

Kim heeft dit alles aangepakt door Geef me de 5 toe te passen. Dat is nu al weer een aantal weken geleden, hoe gaat het nu met Kim?

 

Goed om je te spreken Kim, hoe gaat het met je?

‘Heel goed! Zelfs zo goed dat ik al een maand geen last meer heb gehad van overprikkeling. Mijn planbord, de lijstjes en de afspraken die ik met mezelf heb gemaakt, geven me overzicht en rust. Daarnaast heb ik ervaren dat ik op werkdagen heel makkelijk door de dag heen ga. Van Geef me de 5 heb ik geleerd dat dit komt doordat ik op die dagen geen ‘Niet Ingevulde Tijd’ heb en dat klopt echt: ingevulde tijd geeft me zo veel rust! Mijn vrije dagen start ik nu ook beter. Doordat mijn ochtendritueel ook dan helemaal duidelijk is, start ik de dag met een veel minder vol hoofd.’

 

Super! Hoe verloopt de ochtend nu?

‘Alle vijf de puzzelstukjes vielen echt op hun plek, mijn ‘ochtend’-puzzel is nu compleet. Ik heb handvatten gekregen waardoor ik geen honderd rondjes meer hoef te lopen in de ochtend.

Doordat we elke taak helemaal duidelijk maakten, zat de ochtendstructuur gelijk in mijn hoofd (wat normaal niet zo is). Ik werd de eerste ochtend wakker, keek op mijn mobiel en stapte uit bed. Vervolgens maakte in mijn bed op, deed ik mijn rolgordijn en gordijnen open, en het raam, en zo ging ik mijn lijstje af. Zonder visualisatie en lijsten voerde ik het uit, ik wist precies hoe. Zo ga ik nu ’s ochtends zonder stress de deur uit en ontplof ik niet meer door een punthoofd. Ik kan rustig opstaan, alles uitvoeren en rustig mijn dag beginnen!’

 

Hoe gaat het met de afspraak rondom je telefoon?

‘Eerder pakte ik mijn telefoon erbij op alle momenten die niet duidelijk genoeg waren. Ik kreeg hier een enorm vol hoofd van. Op dagen dat ik werk, houd ik me aan mijn ochtendstructuur en pak ik mijn telefoon volgens afspraak, dit gaat heel goed. Op vrije dagen pak ik mijn telefoon vaker, soms nog wel te vaak. Maar ik weet nu wel waar het vandaan komt. Ik weet dat ik mijn telefoon erbij pak, omdat ik Niet Ingevulde Tijd heb, dat heb ik geleerd. En ik weet ook dat ik een vol hoofd krijg van mijn telefoon doordat alle informatie mappen opentrekt. Ik heb mezelf beter leren begrijpen en kan hierdoor beter kiezen wat ik nodig heb.

 

En hoe gaat het met het ontbijten?

‘Ja, dat was ook een mooi advies. Ik vertelde dat ik moeite had met ontbijten. Brood krijg ik bijna niet weg in de ochtend en daardoor ontbeet ik vaak niet, ongezond of te weinig. Elke ochtend moeten kiezen wat dan wel, is ingewikkeld en elke dag hetzelfde is ook niet prettig. Uiteindelijk hebben we drie dingen bedacht die ik wel wil eten ’s ochtends. Daaruit kiezen lukt me goed! Het staat nu ingepland. Daardoor loopt het goed en voorkom ik dat ik, als ik haast heb, een koek uit de kast pak of helemaal niets eet.

Ik ben enorm blij dat ik samen met Geef me de 5 mocht puzzelen over waar ik tegenaan liep en dat we hier samen oplossingen voor hebben bedacht!
Super bedankt, mijn complimenten voor de goede hulp en een ontzettend duidelijk ochtendritueel!

 

Hoe nu verder?

Als Kim op haar vrije dagen nog regelmatig een vol hoofd krijgt, weet ze nu wat te doen. Ze kan – met hulp van haar moeder of van Geef me de 5 – ook de rest van haar vrije dagen invullen met duidelijke taken. Dat voorkomt NIT en dát voorkomt dat ze te veel op haar telefoon kijkt en een vol hoofd krijgt.

Wil jij ook leren hoe je iemand met autisme kunt begeleiden met Geef me de 5? Schrijf je in voor onze Geef me de 5 Basiscursus.