Actueel

« Terug naar overzicht

Onderzoek naar het effect van Geef me de 5

12 november

Werkdruk zorgmedewerkers neemt af, cliënten ervaren minder stress en gezinnen functioneren beter dankzij Geef me de 5 blijkt uit onderzoek

Dat de inzet van Geef me de 5 een positief effect heeft, merken we dagelijks dankzij alle berichten die we ontvangen van mensen met autisme en van ouders, leerkrachten en zorgmedewerkers. Toch vinden we het ook fijn om dat effect met cijfers te kunnen staven. Daarom zijn we er zo blij mee dat de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek doet naar het effect van de Geef me de 5-methodiek. Het onderzoek duurt een aantal jaar en is nog niet afgerond, het is dus nog te vroeg om grote conclusies te trekken, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend: de effectiviteit van de Geef me de 5 Basiscursus én van werken met de Geef me de 5-methodiek in de zorg is in wetenschappelijke termen ‘significant’. Dat betekent dat we er voorzichtig, maar verantwoord conclusies uit mogen trekken.

Uit de resultaten op een kleine populatie blijkt dat de werkdruk die medewerkers van een zorginstelling ervaren afneemt, met positieve gevolgen voor het werkplezier en het ziekteverzuim, en dat cliënten minder stress ervaren, minder problematisch gedrag vertonen en zich meer zelfstandig kunnen ontwikkelen, wat positieve gevolgen heeft voor de hele groep. Op deze poster zijn een aantal effecten op een rijtje gezet.

Uit de resultaten op een kleine populatie blijkt dat na het volgen van de Geef me de 5 Basiscursus zowel het welbevinden van de ouders als het functioneren van het gezin en de opvoedkwaliteiten van de ouders sterk toenemen.

Beide onderzoeksrapporten kun je hier inzien:

F.B.A. (2017). Geef me de 5-methodiek in de zorg; Effectiviteit Geef me de 5-methodiek in zorginstelling JP van den Bent. Resultaten van implementatie Geef me de 5-methodiek op gezondheid en werkplezier van zorgbegeleiders.

F.B.A. (2018). Effectiviteit van de Geef me de 5 Basiscursus; wetenschappelijk onderzoek. Resultaten van onderzoek effectiviteit oudercursus in gemeenten.