Actueel

« Terug naar overzicht

Geef me de 5 geeft antwoord - Snoep

10 juli

Als vaste rubriek op onze website beantwoordt Geef me de 5 vragen van haar volgers. Dit keer geven we antwoord op de volgende vraag:

‘Mijn dochter van 14 snoept enorm veel. Ik vind dagelijks papiertjes van chocoladerepen, hele pakjes koek, zakken chips en flesjes frisdrank in haar fietstas, rugzak en op haar kamer. Hoe leg ik haar uit dat dit ongezond is?’

 

Geef me de 5 gaat terug naar de oorzaak

De meeste pubers houden van snoepen. Dat is niet zo raar, want het puberbrein werkt extra hard en heeft extra suikers nodig. Natuurlijk zijn er grenzen aan wat gezond is. Snoept je kind te veel? Dan is het van belang om te weten wat de oorzaak daarvan is. Je kind kan van nature een zoetekauw zijn, maar kan ook gaan snoepen omdat het onzeker is of troost zoekt. Bij kinderen met autisme (we noemen hem of haar CASS) kan de oorzaak van dit gedrag ook voortkomen uit het autisme. Bij overmatig snoepen kan de oorzaak te maken hebben met:

 

  1. Over- of ondergevoeligheid met betrekking tot eten.
  2. Niet ingevulde tijd. Als CASS niet weet wat hij moet doen, zorgt dat vaak voor onrust. Als je je verveelt en je gaat naar de supermarkt om snoep te kopen, dan heb je wat te doen. Bovendien gebruik je al je zintuigen als je eet; het houdt je lekker bezig.
  3. Herhalende handelingen. Die helpen CASS om te ontspannen en om na te denken en som s ook om paniek te voorkomen als er te veel onduidelijk is. Kauwen is letterlijk een herhalende handeling.
  4. Niet voelen wanneer je vol zit of juist honger hebt. Bij CASS komt sommige informatie uit het lichaam niet aan in het bewustzijn.
  5. Groepsdruk: anderen doen het ook. CASS slaat hierin soms net te ver door.

Is er sprake van autisme? Zoek de oorzaak voor bepaald gedrag dan ook in die hoek.

 

Geef me de 5 biedt de aanpak

De 'normale' aanpak in de opvoeding rondom gezond eten, is dat je uitleg geeft over het lichaam, voedingstoffen en de samenhang daartussen. Wanneer je kind autisme heeft, doe je dit ook, maar geef je deze uitleg op basis van feiten en niet op inzicht of gevoel. Koppel je uitleg en het gewenste gedrag bewust aan de motivatie van jouw kind.

Voor uitleg op de feiten neem je bijvoorbeeld de schijf van 5 [link naar: https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx] als basis. Vul die aan met regels: ‘Jij hebt op een dag 200 gram groente nodig, 1 liter water, enzovoort. Jouw lichaam wordt ziek van suiker. Als je toch suiker wilt eten, beperk het dan tot 1 keer per dag. Eet dan maximaal 1 koekje per keer.

Koppel dit aan de motivatie: ‘Jij wilt 80 worden, dus …’ Of: ‘Jij wilt topsporter worden, dus ...’ Of: ‘Jij wilt gezond zijn, dus …’

Onderzoek mogelijke oorzaken die bij jouw kind aan de orde zijn en sluit je aanpak daarop aan:

 

  1. Bij over- of ondergevoeligheid voor eten geef je jouw kind andere opties die oké zijn in plaats van snoep. Breid uit wat hij of zij wel lust. Volg hiervoor het stappenplan uit de blog ‘Geef me de 5 geeft antwoord – Eten’ [link naar: https://www.geefmede5.nl/actueel/81/geef-me-de-5-geeft-antwoord---eten]
  2. Leer je kind herkennen wanneer er sprake is van niet ingevulde tijd. Bedenk samen andere opties dan snoepen om die niet ingevulde tijd te vullen en spreek af HOE je kind dat kan doen.
  3. Achterhaal de oorzaak van de herhalende handeling en bedenk samen een alternatief. Is de herhalende handeling een signaal dat iets niet duidelijk is? Leer je kind dat dan herkennen en leer hem of haar om duidelijkheid te vragen. Is de herhalende handeling een manier om te ontspannen? Bedenk dan alternatieven die gezonder zijn.
  4. Leer je kind wat je voelt in je lichaam als je vol zit of juist moet eten. Benoem waar je het voelt en hoe dat voelt.
  5. Lukt dat niet? Geef dan een regel en een tijd: ‘Als je tijdens de lunch twee boterhammen hebt gegeten, zit je daarna twee uur vol. Pas na die twee uur is er weer plek voor één gezond tussendoortje en een uur daarna voor één ongezond tussendoortje. Daarna heeft je lichaam niets meer nodig tot het avondeten.’ Maak tekeningen bij dit stappenplan en maak samen een lijst met gezonde en ongezonde tussendoortjes waar je kind uit kan kiezen.
  6. Vertel je kind dat het – binnen grenzen – prima is om mee te snoepen als dat anderen dat ook doen. Spreek af wat die grenzen zijn.

Vervolgens is het de kunst om los te laten. Wanneer jij de kennis over gezond eten hebt overgedragen, dan weet je kind het echt wel. Deze puberjaren gaan over en uiteindelijk zie je dat jouw input wel resultaat oplevert en dat de zakken chips weer ingeruild worden voor groente en fruit. Investeer daarnaast al vroeg in het vinden van een sport die past bij jouw kind. En … Pick youre battles. Is het leven al behoorlijk lastig voor jouw CASS en speelt er veel? Kijk dan of dit is waar je echt in wilt investeren.

 

Sluit je aanpak aan op de oorzaak en maak die op maat voor jouw CASS.

 

Welke Geef me de 5-technieken hebben we ingezet?

Bij het oplossen van dit probleem gebruik je verschillende Geef me de 5-technieken: het gedrag van je kind bekijken door de Auti-bril (= met kennis van autisme), uitleg geven middels feiten, duidelijkheid geven op de 5, vertellen wat wel kan, regels geven, visualiseren en vertrouwen geven. Deze technieken kun jij ook leren toepassen op het juiste moment en op een manier die bij jouw kind past. Volg hiervoor de cursus van Geef me de 5. Meer informatie vind je op www.geefmede5.nl/cursussen.