Geef me de 5 bij autisme ernstig verstandelijke beperking

Leer jouw leerling met autisme écht begrijpen

Voor meer ontwikkeling en rust in de klas

 

Je hebt iets al tien keer gevraagd, maar je leerling komt niet in actie. Die ene leerling heeft jou voor alles nodig. De klas raakt van slag van het gedrag van één leerling. Zomaar wat situaties die je kunt tegenkomen in de klas, zeker als je te maken hebt met autisme.

 

Je voelt je soms handelingsverlegen en zou meer willen betekenen.

  • Hoe zorg je ervoor dat ook die leerling met autisme zelfstandig aan de slag gaat?
  • Hoe kun je rekening houden met jouw leerling(en) met autisme zonder de andere leerlingen tekort te doen?
  • Hoe kun je ongewenst gedrag voorkomen en zorgen voor meer onderling begrip en rust in de klas?

 

Na afronding van de cursus Geef me de 5 bij autisme heb jij antwoord op al deze vragen en meer. Je begrijpt waar gedrag vandaan komt, kijkt anders naar jouw leerling met autisme en hebt praktische handvatten om het verschil te kunnen maken.

 

Dit kun je verwachten:

  • vier cursusdagen, verspreid over vier maanden.
  • aan de slag met eigen praktijksituaties, aangevuld met theorie en video’s.
  • ruimte voor het stellen van al jouw vragen en inbrengen van eigen filmbeelden.
  • praktische tips die je direct in de klas kunt toepassen.
  • maximaal 24 deelnemers.

 

Door de gemengde samenstelling van de groep – professionals uit de zorg en het onderwijs én opvoeders – krijg je ook veel inzichten door vragen van medecursisten.

 

Kijk welke data of locatie jou het beste passen.

Of bekijk het volledige overzicht per cursusdag.

"Doordat ik nu als tolk kan fungeren tussen de leerlingen, zie ik dat er veel minder wordt gepest! "

Specificaties

Inhoud

Omgaan met een ontploffing op de groep: rust geven.

Van het ene op het andere moment begint jouw cliënt te schreeuwen of duikt hij of zij weg onder de tafel. Er is geen contact meer mogelijk. Bij sommige cliënten gebeurt dit wekelijks of dagelijks, en het stoort de rest van de groep. In de ochtend van de eerste cursusdag leer je waar dit gedrag vandaan komt en hoe je weer rust kunt creëren op de groep en bij de cliënt zelf. Daarnaast leer je weer in contact komen met jouw cliënt zodat jullie elkaar begrijpen.

  • Een punthoofd bij autisme.
  • Waarnemen, aansluiten en dán pas toevoegen.

 

Een cliënt met autisme in de actie krijgen: hoe kan dit sneller?

Wanneer je vriendelijk verzoekt om iets te pakken, doen of juist te laten, gebeurt er niks of komt er pas veel later een reactie. Je moet jezelf continu herhalen en er gaat veel tijd zitten in de cliënt met autisme in actie krijgen. In het tweede dagdeel ontdek je waarom dit zo gaat én wat je kunt zeggen (of juist niet) om een cliënt sneller in de actie te krijgen.

  • Puzzeltijd geven.
  • Concreet spreken.
  • Kernachtig spreken.
  • Spreken in wat WEL
  • Spreken met !!!

Dagprogramma

Doorvragen naar de oorzaak: begrijpen waarom

Waarom doet een cliënt nou wat hij of zij doet? Je hebt als professional al gauw door dat iedere cliënt met autisme anders is. Voordat jouw cliënt je meeneemt in zijn of haar ‘gebruiksaanwijzing’ is de kerstperiode weer voorbij en was het geen leuke periode. Of nog vervelender: er is een probleem of ruzie, en jij hebt geen idee wat er is gebeurd. Hoe kom je daar nou achter? In het eerste deel van deze tweede dag leer je handige vragen stellen om de oorzaak van een probleem of gedrag van jouw cliënt te achterhalen. Indien van toepassing leer je door goed te observeren een oorzaak of ‘vraag onder de vraag’ te achterhalen wanneer een cliënt dit niet zelf kan verwoorden.

  • Doorvragen met ‘want’ en ‘omdat’.
  • Doorvragen op feiten.

 

Een taak verduidelijken: een cliënt met autisme aan de slag krijgen!

Je bent concreet geweest in je communicatie en hebt afgestemd op jouw cliënt door eerst aan te sluiten. Toch gaat jouw cliënt nog steeds niet aan de slag. Zelfstandig een taak uitvoeren is lastig, samen spelen of werken, of een dagje uit kan al helemaal niet. In het tweede deel van deze dag leer je hoe je 100 procent duidelijk kunt zijn, waarom dat cruciaal is voor de ontwikkeling van je cliënt én hoe je kunt voorkomen dat je jezelf telkens moet herhalen.

  • Duidelijk zijn op de 5: wat, hoe, waar, wie en wanneer.
  • Visualiseren van taken.

Dagprogramma

<p><em>Kunnen en aankunnen: waarom jouw cli&euml;nt wel zelf kan koken, maar niet alleen naar de wc durft</em></p> <p>Soms tref je cli&euml;nten bij wie je geen lijn ziet in de ontwikkeling: ze kunnen als de beste taarten bakken, maar douchen niet of nauwelijks. Ze rijden op de tractor en verzorgen dieren, maar zijn ontroostbaar als ze hun knie stoten. Bij de start van dag 3 leer je hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling een rol speelt bij jouw cli&euml;nten met autisme en hoe je hiermee rekening kunt houden.</p> <p>&nbsp;</p> <p><em>Taal geven aan alles en iedereen: referentiekaders voor het leven</em></p> <p>Je hebt al eerder geleerd hoe je een taak kunt verduidelijken en weet hoe je kunt afstemmen op de ontwikkeling van jouw cli&euml;nt. Wat je als professional het liefste wilt is jouw cli&euml;nten steeds zelfstandiger zien worden. Hierdoor heb jij tijd over voor andere cli&euml;nten. Het tweede dagdeel van de derde cursusdag leer je structuren bouwen om jouw cli&euml;nten te laten groeien naar (meer) zelfstandigheid. Je leert deze structuren taal en beeld te geven, zodat jouw cli&euml;nt de nieuwe structuren kan toepassen in de rest van hun leven.</p> <ul> <li>Taakstructuur bouwen</li> <li>Dag(deel)structuur bouwen</li> <li>Bijstellen van structuur</li> <li>Ondertitelen van structuur</li> </ul>

Dagprogramma

Alles is te overleven als je maar weet hoelang het duurt: omgaan met prikkels

Eén kenmerk van autisme kent bijna iedereen: overgevoelig reageren op prikkels zoals geluiden of aanrakingen. Je wilt hier rekening mee houden, tegelijkertijd hoort het bij het leven. Het is niet altijd stil op de groep, bij een wandeling door de stad hoort dat mensen bij je in de buurt komen en je soms aanraken en jij hebt geen invloed op de buitentemperatuur. In dit dagdeel leer je waarom het brein soms overgevoelig reageert op prikkels en hoe je jouw cliënt hiermee kunt leren omgaan.

  • Generaliseren
  • Relativeren
  • De rol van de thalamuspoort bij prikkelverwerking
  • Een oplossende taak of aanpassing

 

Omgaan met vragen en onderwerpen die maar blijven terugkomen: de map voor altijd dicht!

Je hebt al vijf keer gezegd dat je niet weet of er dit jaar weer stoofperen zijn tijdens het kerstdiner omdat jouw cliënt dat woord maar blijft herhalen en je wordt enigszins moe van het gesprek over de verhuizing dat al zeker tien keer heeft plaatsgevonden. In dit dagdeel leer je hoe het kan dat jouw cliënt met autisme die vragen maar blijft stellen of blijft praten over een onderwerp dat voor jou al lang klaar is. Daarnaast leer je hoe je deze ‘openstaande mappen’ ook weer kunt sluiten, zodat jij verder kan en jouw cliënt weer ruimte heeft om te leren.

  • Werkgeheugen in de frontaalkwab
  • Mappen sluiten door duidelijk te zijn
  • Mappen sluiten door duidelijk te parkeren

 

Dagprogramma

 

  Cursusgroepen bestaan uit zowel ouders als professionals (m.u.v. de cursus logopedie).

Accreditatie & studieuren

Deelname aan deze cursus levert het volgende aantal PE punten op:

AccreditatiePuntenUren
SKJ 40,00 40,00
Overig 22,00
Als je voor de accreditatiepunten in aanmerking wilt komen kun je dit bij de inschrijving van de cursus aangeven. Ben je dit vergeten?
Dan kun je de accreditatie alsnog aanvragen als je bent ingelogd. Kijk onder het kopje ‘mijn cursussen/opleidingen’.
Let op: na start van de cursus worden accreditatie aanvragen niet meer geaccepteerd.

Om in aanmerking te komen voor accreditatiepunten moet je aan de volgende eisen voldoen:
  • Lees vooraf de verplichte literatuur, deze boeken zijn niet inbegrepen bij de cursusmaterialen:
    • Auti-communicatie; Colette de Bruin
    • Dit is autisme; Colette de Bruin
  • Lever tijdens de cursus in overleg met de trainer jouw eigen beeldmateriaal in;
  • Verplichte aanwezigheid, je mag per cursusdag niet meer dan 30 minuten gemist hebben.

SKJ

Onze cursussen zijn door het SKJ geaccrediteerd voor Jeugd-en Gezinswerkers.

 

Let op: Om de studiepunten te verkrijgen moet je jouw ontvangen  certificaten uploaden in jouw profiel bij het SKJ.

Wanneer wordt deze cursus gegeven?

Cursusdagen Tijd Prijs Locatie  
wo 04-12-2024 wo 08-01-2025 wo 05-02-2025 wo 12-03-2025 09:30 tot 16:30 € 895,00 Arnhem,
Postillion Hotel Arnhem
Inschrijven
ma 23-06-2025 ma 08-09-2025 ma 06-10-2025 ma 03-11-2025 09:30 tot 16:30 € 915,00 Capelle a/d IJssel,
BCN
Inschrijven