Leer jouw leerling met autisme écht begrijpen
Voor meer ontwikkeling en rust in de klas
Je hebt iets al tien keer gevraagd, maar je leerling komt niet in actie. Die ene leerling heeft jou voor alles nodig. De klas raakt van slag van het gedrag van één leerling. Zomaar wat situaties die je kunt tegenkomen in de klas, zeker als je te maken hebt met autisme.
Je voelt je soms handelingsverlegen en zou meer willen betekenen.
Na afronding van de cursus Geef me de 5 bij autisme heb jij antwoord op al deze vragen en meer. Je begrijpt waar gedrag vandaan komt, kijkt anders naar jouw leerling met autisme en hebt praktische handvatten om het verschil te kunnen maken.
Dit kun je verwachten:
Door de gemengde samenstelling van de groep – professionals uit de zorg en het onderwijs én opvoeders – krijg je ook veel inzichten door vragen van medecursisten.
Kijk welke data of locatie jou het beste passen.
Of bekijk het volledige overzicht per cursusdag.
Omgaan met een ontploffing op de groep: rust geven.
Van het ene op het andere moment begint jouw cliënt te schreeuwen of duikt hij of zij weg onder de tafel. Er is geen contact meer mogelijk. Bij sommige cliënten gebeurt dit wekelijks of dagelijks, en het stoort de rest van de groep. In de ochtend van de eerste cursusdag leer je waar dit gedrag vandaan komt en hoe je weer rust kunt creëren op de groep en bij de cliënt zelf. Daarnaast leer je weer in contact komen met jouw cliënt zodat jullie elkaar begrijpen.
Een cliënt met autisme in de actie krijgen: hoe kan dit sneller?
Wanneer je vriendelijk verzoekt om iets te pakken, doen of juist te laten, gebeurt er niks of komt er pas veel later een reactie. Je moet jezelf continu herhalen en er gaat veel tijd zitten in de cliënt met autisme in actie krijgen. In het tweede dagdeel ontdek je waarom dit zo gaat én wat je kunt zeggen (of juist niet) om een cliënt sneller in de actie te krijgen.
Doorvragen naar de oorzaak: begrijpen waarom
Waarom doet een cliënt nou wat hij of zij doet? Je hebt als professional al gauw door dat iedere cliënt met autisme anders is. Voordat jouw cliënt je meeneemt in zijn of haar ‘gebruiksaanwijzing’ is de kerstperiode weer voorbij en was het geen leuke periode. Of nog vervelender: er is een probleem of ruzie, en jij hebt geen idee wat er is gebeurd. Hoe kom je daar nou achter? In het eerste deel van deze tweede dag leer je handige vragen stellen om de oorzaak van een probleem of gedrag van jouw cliënt te achterhalen. Indien van toepassing leer je door goed te observeren een oorzaak of ‘vraag onder de vraag’ te achterhalen wanneer een cliënt dit niet zelf kan verwoorden.
Een taak verduidelijken: een cliënt met autisme aan de slag krijgen!
Je bent concreet geweest in je communicatie en hebt afgestemd op jouw cliënt door eerst aan te sluiten. Toch gaat jouw cliënt nog steeds niet aan de slag. Zelfstandig een taak uitvoeren is lastig, samen spelen of werken, of een dagje uit kan al helemaal niet. In het tweede deel van deze dag leer je hoe je 100 procent duidelijk kunt zijn, waarom dat cruciaal is voor de ontwikkeling van je cliënt én hoe je kunt voorkomen dat je jezelf telkens moet herhalen.
<p><em>Kunnen en aankunnen: waarom jouw cliënt wel zelf kan koken, maar niet alleen naar de wc durft</em></p> <p>Soms tref je cliënten bij wie je geen lijn ziet in de ontwikkeling: ze kunnen als de beste taarten bakken, maar douchen niet of nauwelijks. Ze rijden op de tractor en verzorgen dieren, maar zijn ontroostbaar als ze hun knie stoten. Bij de start van dag 3 leer je hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling een rol speelt bij jouw cliënten met autisme en hoe je hiermee rekening kunt houden.</p> <p> </p> <p><em>Taal geven aan alles en iedereen: referentiekaders voor het leven</em></p> <p>Je hebt al eerder geleerd hoe je een taak kunt verduidelijken en weet hoe je kunt afstemmen op de ontwikkeling van jouw cliënt. Wat je als professional het liefste wilt is jouw cliënten steeds zelfstandiger zien worden. Hierdoor heb jij tijd over voor andere cliënten. Het tweede dagdeel van de derde cursusdag leer je structuren bouwen om jouw cliënten te laten groeien naar (meer) zelfstandigheid. Je leert deze structuren taal en beeld te geven, zodat jouw cliënt de nieuwe structuren kan toepassen in de rest van hun leven.</p> <ul> <li>Taakstructuur bouwen</li> <li>Dag(deel)structuur bouwen</li> <li>Bijstellen van structuur</li> <li>Ondertitelen van structuur</li> </ul>
Alles is te overleven als je maar weet hoelang het duurt: omgaan met prikkels
Eén kenmerk van autisme kent bijna iedereen: overgevoelig reageren op prikkels zoals geluiden of aanrakingen. Je wilt hier rekening mee houden, tegelijkertijd hoort het bij het leven. Het is niet altijd stil op de groep, bij een wandeling door de stad hoort dat mensen bij je in de buurt komen en je soms aanraken en jij hebt geen invloed op de buitentemperatuur. In dit dagdeel leer je waarom het brein soms overgevoelig reageert op prikkels en hoe je jouw cliënt hiermee kunt leren omgaan.
Omgaan met vragen en onderwerpen die maar blijven terugkomen: de map voor altijd dicht!
Je hebt al vijf keer gezegd dat je niet weet of er dit jaar weer stoofperen zijn tijdens het kerstdiner omdat jouw cliënt dat woord maar blijft herhalen en je wordt enigszins moe van het gesprek over de verhuizing dat al zeker tien keer heeft plaatsgevonden. In dit dagdeel leer je hoe het kan dat jouw cliënt met autisme die vragen maar blijft stellen of blijft praten over een onderwerp dat voor jou al lang klaar is. Daarnaast leer je hoe je deze ‘openstaande mappen’ ook weer kunt sluiten, zodat jij verder kan en jouw cliënt weer ruimte heeft om te leren.
Cursusgroepen bestaan uit zowel ouders als professionals (m.u.v. de cursus logopedie).
Deelname aan deze cursus levert het volgende aantal PE punten op:
Accreditatie | Punten | Uren |
SKJ | 40,00 | 40,00 |
Overig | 22,00 |
Cursusdagen | Tijd | Prijs | Locatie | |
---|---|---|---|---|
wo 04-12-2024 wo 08-01-2025 wo 05-02-2025 wo 12-03-2025 | 09:30 tot 16:30 | € 895,00 |
Arnhem, Postillion Hotel Arnhem |
Inschrijven |
ma 23-06-2025 ma 08-09-2025 ma 06-10-2025 ma 03-11-2025 | 09:30 tot 16:30 | € 915,00 |
Capelle a/d IJssel, BCN |
Inschrijven |