Geef me de 5 bij autisme

Leer jouw cliënt met autisme écht begrijpen

Voor meer rust een ruimte voor ontwikkeling

 

Je loopt continu tegen weerstand aan bij een cliënt. Taken zelfstandig laten uitvoeren blijft een uitdaging. De hele groep raakt van slag van het gedrag van één cliënt. Je wilt dat je cliënt zichzelf en zijn of haar autisme beter leert begrijpen, maar weet niet hoe. Zomaar wat situaties die je kunt tegenkomen in de zorg bij cliënten met autisme.

 

Je voelt je soms handelingsverlegen en zou meer willen betekenen.

  • Hoe kun je ongewenst gedrag voorkomen en de cliënt motiveren?
  • Hoe behoud je de rust op de groep of in de leefomgeving van de cliënt?
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw cliënt zich ontwikkelt van persoonsafhankelijk naar zelfstandig?

 

Na afronding van de cursus Geef me de 5 bij autisme heb jij antwoord op al deze vragen en meer. Je begrijpt waar gedrag vandaan komt, kijkt anders naar jouw cliënten met autisme en hebt praktische handvatten om het verschil te kunnen maken.

 

Dit kun je verwachten:

  • vier cursusdagen, verspreid over vier maanden.
  • aan de slag met eigen praktijksituaties, aangevuld met theorie en video’s.
  • ruimte voor het stellen van al jouw vragen en inbrengen van eigen filmbeelden.
  • praktische tips die je direct bij jouw cliënten en op de groep kunt toepassen.
  • maximaal 24 deelnemers.

 

Door de gemengde samenstelling van de groep – professionals uit de zorg en het onderwijs én opvoeders – krijg je ook veel inzichten door vragen van medecursisten.

 

Kijk welke data of locatie jou het beste passen.

Of bekijk het volledige overzicht per cursusdag.

"Er heerst weer rust op de groep! Doordat ik mijn cliënt beter begrijp, kan ik voorkomen dat hij boos wordt!"

Specificaties

Inhoud

Omgaan met een ontploffing thuis, in de klas of op de groep: rust geven.

Van het ene op het andere moment begint jouw kind, cliënt of leerling te schreeuwen of duikt hij of zij weg onder de tafel. Er is geen contact meer mogelijk. Soms gebeurt dit wekelijks of dagelijks, en het stoort de rest van het gezin, de klas of de groep. In de ochtend van deze eerste cursusdag leer je waar dit gedrag vandaan komt en hoe je weer rust kunt creëren thuis, in de klas of op de groep. Daarnaast leer je weer in contact komen met CASS zodat jullie elkaar begrijpen.

  • Een punthoofd bij autisme.
  • Waarnemen, aansluiten en dán pas toevoegen.

 

Iemand met autisme in de actie krijgen: hoe kan dit sneller?

Wanneer je vriendelijk verzoekt om iets te pakken, te doen of juist te laten, gebeurt er niks of komt er pas veel later een reactie. Je moet jezelf continu herhalen en er gaat veel tijd zitten in de persoon met autisme in actie krijgen. In de middag ontdek je waarom dit zo gaat én wat je kunt zeggen (of juist niet) om iemand sneller in de actie te krijgen.

  • Puzzeltijd geven.
  • Concreet spreken.
  • Kernachtig spreken.
  • Spreken in wat WEL
  • Spreken met !!!

Dagprogramma

Doorvragen naar de oorzaak: begrijpen waarom

Waarom doet iemand met autisme wat hij of zij doet? Je hebt als ouders of professional al gauw door dat iedere persoon met autisme anders is. Voordat je bent meegenomen in zijn of haar ‘gebruiksaanwijzing’ is de kerstperiode weer voorbij en was het geen leuke periode. Of nog vervelender: er is een probleem of ruzie, en jij hebt geen idee wat er is gebeurd. Hoe kom je daar nou achter? In de ochtend van deze tweede dag leer je handige vragen stellen om de oorzaak van een probleem of gedrag van jouw kind, leerling of cliënt te achterhalen.

  • Doorvragen met ‘want’ en ‘omdat’.
  • Doorvragen op feiten.

 

Een taak verduidelijken: een persoon met autisme aan de slag krijgen!

Je bent concreet geweest in je communicatie en hebt afgestemd op de persoon met autisme door eerst aan te sluiten. Toch gaat hij of zij nog steeds niet aan de slag. Zelfstandig werken is lastig, samenwerken of een open opdracht maken gaat al helemaal niet. In het tweede deel van deze dag leer je hoe je 100 procent duidelijk kunt zijn, waarom dat cruciaal is voor de ontwikkeling van de mensen met autisme én hoe je kunt voorkomen dat je jezelf telkens moet herhalen.

  • Duidelijk zijn op de 5: wat, hoe, waar, wie en wanneer.
  • Visualiseren van taken.

Dagprogramma

Kunnen en aankunnen: waarom hij wel kan programmeren, maar niet alleen naar de wc durft

Soms tref je iemand met autisme bij wie je geen lijn ziet in de ontwikkeling: ze hebben een opleiding gehaald (of volgen onderwijs/een opleiding), maar douchen nauwelijks. Ze zijn ontzettend behulpzaam en sociaal, maar krijgen nachtmerries van het journaal. Bij de start van de derde cursusdag leer je hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling een rol speelt bij autisme en hoe je hiermee rekening kunt houden.

 

Taal geven aan alles en iedereen: referentiekaders voor het leven

Je hebt al eerder geleerd hoe je een taak kunt verduidelijken en weet hoe je kunt afstemmen op de ontwikkeling. Wat je als ouder of professional het liefste wilt is jouw kind, leerling of cliënt steeds zelfstandiger zien worden. Hierdoor heb jij tijd over voor brusjes, andere leerlingen of cliënten. In de middag leer je structuren bouwen om jouw kind, leerling of cliënt te laten groeien naar (meer) zelfstandigheid. Je leert deze structuren taal te geven, zodat de nieuwe structuren mee kunnen naar de volgende stap in het leven van jouw kind, leerling of cliënt.

  • Taakstructuur bouwen
  • Dag(deel)structuur bouwen
  • Bijstellen van structuur
  • Ondertitelen van structuur

Dagprogramma

Alles is te overleven als je maar weet hoelang het duurt: omgaan met prikkels

Eén kenmerk van autisme kent bijna iedereen: overgevoelig reageren op prikkels zoals geluiden of aanrakingen. Je wilt hier rekening mee houden, tegelijkertijd hoort het bij het leven. Het is niet altijd stil in de klas, bij tikkertje spelen hoort dat je getikt wordt en jij hebt geen invloed op de temperatuur. In de ochtend van de vierde cursusdag leer je waarom het brein soms overgevoelig reageert op prikkels en hoe je jouw kind, leerling of cliënt hiermee kunt leren omgaan.

  • Generaliseren
  • Relativeren
  • De rol van de thalamuspoort bij prikkelverwerking
  • Een oplossende taak of aanpassing

 

Omgaan met vragen en onderwerpen die maar blijven terugkomen: de map voor altijd dicht!

Je hebt al vijf keer gezegd dat je niet weet of er dit jaar weer een springkussen is tijdens de Koningsspelen en je wordt enigszins moe van het gesprek over de verhuizing dat al zeker tien keer heeft plaatsgevonden. In de middag leer je hoe het kan dat jouw kind, leerling of cliënt die vragen maar blijft stellen of blijft praten over een onderwerp dat voor jou al lang klaar is. Daarnaast leer je hoe je deze ‘openstaande mappen’ ook weer kunt sluiten, zodat jij verder kan en de persoon met autisme weer ruimte heeft om te leren.

  • Werkgeheugen in de frontaalkwab
  • Mappen sluiten door duidelijk te zijn
  • Mappen sluiten door duidelijk te parkeren

Dagprogramma

 

  Cursusgroepen bestaan uit zowel ouders als professionals (m.u.v. de cursus logopedie).

Accreditatie & studieuren

Deelname aan deze cursus levert het volgende aantal PE punten op:

AccreditatiePuntenUren
SKJ 40,00 40,00
Overig 22,00
Registerplein cliëntenondersteuners 61,00 22,00
Registerplein GGZ 61,00 22,00
Als je voor de accreditatiepunten in aanmerking wilt komen kun je bij de inschrijving van de cursus jouw beroepsgroep kiezen en jouw persoonlijk registratienummer invoeren. Ben je dit vergeten?
Dan kun je de accreditatie alsnog aanvragen als je bent ingelogd. Kijk onder het kopje ‘mijn cursussen/opleidingen’. 
Let op: na start van de cursus worden accreditatie aanvragen niet meer geaccepteerd.
Na afloop van iedere positief gevolgde cursusdag ontvang je een certificaat om te uploaden voor de herregistratie bij jouw beroepsgroep.

Om in aanmerking te komen voor accreditatiepunten moet je aan de volgende eisen voldoen:
  • Lees vooraf de verplichte literatuur, deze boeken zijn niet inbegrepen bij de cursusmaterialen:
    • Auti-communicatie; Colette de Bruin
    • Dit is autisme; Colette de Bruin
  • Lever tijdens de cursus in overleg met de trainer jouw eigen beeldmateriaal in;
  • Verplichte aanwezigheid, je mag per cursusdag niet meer dan 30 minuten gemist hebben.

SKJ

Onze cursussen zijn door het SKJ geaccrediteerd voor Jeugd-en Gezinswerkers.

Registerplein

Onze cursussen zijn door het Registerplein geaccrediteerd voor Cliëntondersteuners en GGZ-agogen.

Let op: Om de studiepunten te verkrijgen moet je jouw ontvangen  certificaten uploaden in jouw profiel bij het SKJ of het Registerplein.

 

Wanneer wordt deze cursus gegeven?

Cursusdagen Tijd Prijs p.p. Locatie  
vr. 17-01-2025
vr. 14-02-2025
vr. 07-03-2025
vr. 09-05-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Capelle a/d IJssel,
BCN
Inschrijven
di. 21-01-2025
di. 18-02-2025
di. 25-03-2025
di. 20-05-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Eindhoven,
BCN Eindhoven
Inschrijven
di. 28-01-2025
di. 11-03-2025
di. 08-04-2025
di. 06-05-2025
09:00 tot 16:00 € 915,00 Online,
Geef me de 5 bij autisme online
Vol
vr. 07-02-2025
vr. 07-03-2025
vr. 04-04-2025
vr. 09-05-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Zwolle,
BCN
Inschrijven
vr. 21-03-2025
vr. 11-04-2025
vr. 16-05-2025
vr. 20-06-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Arnhem,
Postillion Hotel Arnhem
Inschrijven
di. 25-03-2025
di. 08-04-2025
di. 20-05-2025
di. 17-06-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Alkmaar,
Thuis in Overdie
Inschrijven
di. 01-04-2025
di. 13-05-2025
di. 03-06-2025
di. 17-06-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Breda-Roosendaal,
Wijkhuis de Wieken
Inschrijven
do. 10-04-2025
do. 22-05-2025
do. 12-06-2025
do. 11-09-2025
09:00 tot 16:00 € 915,00 Online,
Geef me de 5 bij autisme online
Inschrijven
do. 08-05-2025
do. 05-06-2025
do. 03-07-2025
do. 04-09-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Wassenaar,
C.C. de Warenar
Inschrijven
vr. 16-05-2025
vr. 13-06-2025
vr. 05-09-2025
vr. 03-10-2025
09:00 tot 16:00 € 915,00 Online,
Geef me de 5 bij autisme online
Inschrijven
vr. 16-05-2025
vr. 20-06-2025
vr. 12-09-2025
vr. 10-10-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Amersfoort,
People@Places Amersfoort 033
Inschrijven
di. 20-05-2025
di. 17-06-2025
di. 09-09-2025
di. 30-09-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Leeuwarden,
De Fabriek
Inschrijven
di. 27-05-2025
di. 24-06-2025
di. 23-09-2025
di. 14-10-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Deventer,
Postillion Hotel Deventer
Inschrijven
di. 24-06-2025
di. 02-09-2025
di. 30-09-2025
di. 28-10-2025
09:30 tot 16:30 € 915,00 Capelle a/d IJssel,
BCN
Inschrijven