Mappen sluiten bij autisme  

Merk je dat bij je kind, leerling of cliënt steeds dezelfde onderwerpen oppoppen of dat hij of zij veel piekert? Dan is de kans groot dat hij of zij te maken heeft met een vol hoofd door ‘openstaande mappen’. Bij autisme komt dit nog vaker voor. Als je dit herkent, kun je met Auti-communicatietechnieken de mappen helpen sluiten en rust en ruimte in zijn of haar hoofd creëren. Hieronder lees je hoe je dat stap voor stap kunt doen.

  1. INVENTARISEREN – WELKE MAPPEN STAAN OPEN?

Pak papier en stiften en start het gesprek kort en bondig. Inventariseer welke mappen er allemaal open staan door de vraag te stellen: wat zit er allemaal in je hoofd? Vraag door tot je concrete informatie hebt gekregen die je kunt uittekenen. Door dit eerst te inventariseren, creëer je overzicht en kun je vervolgens de openstaande mappen categoriseren. Let op: laat je niet verleiden tot het al bespreken van een onderwerp: teken of schrijf eerst alle open mappen op papier voordat je verder gaat.

  1. PRIORITEREN – WELKE MAP IS HET GROOTST?

Vervolgens ga je alle openstaande mappen prioriteren. Door het geven van waardes aan alle open mappen, wordt duidelijk hoe groot elk probleem is. Door te starten met het bespreken van de grootste map / het grootste probleem, maak je al direct ruimte in het hoofd en zal het bespreken van overige mappen minder moeite kosten.

De map sluiten kan vervolgens op verschillende manieren:

  1. MAPPEN SLUITEN – DOOR DE ‘GROT-TECHNIEK’

Start met het tekenen van het onderwerp en het probleem dat je als eerste gaat aanpakken. Vraag door op het probleem: wat, hoe, waar, wanneer wie? . Vaak komen middels  doorvragen meerdere onderliggende problemen naar voren. Teken deze en ga dan naar de oplossing toe. Als je weet dat het geen ernstig probleem  is en het geen grote gevolgen heeft, relativeer je het door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Iedereen heeft daar wel eens last van’, ‘Dat gebeurt bij iedereen wel eens’of ‘Dat hoort erbij’. Sluit af door ‘vertrouwen in eigen kunnen’ te geven: ‘Jij kan dat!’

  1. MAPPEN SLUITEN – DOOR ONTVANGEN EN ONDERTITELEN

Soms is het voor de ander met autisme voldoende om alleen te delen wat de openstaande map is. Er is iets geks gebeurd, er ging iets anders dan normaal of er gebeurde die dag gewoon heel erg veel. Op zo’n moment zijn er geen ingewikkelde technieken nodig, maar is het van belang dat je ontvangt wat er gezegd wordt. Hij of zij voelt zich dan gehoord en door het verhaal te ondertitelen geef je woorden aan de situatie en bouw je referentiekaders voor een volgende keer.

  1. MAPPEN SLUITEN – DOOR DE 5 TE VERDUIDELIJKEN

Wanneer er een stukje van de puzzel (hoe klein ook) onduidelijk is, is het moeilijk en soms zelfs onmogelijk voor iemand met autisme om tot een actie over te gaan. Check welke onderdelen van de puzzel van 5 ontbreken. Vul de ontbrekende informatie aan zodat de puzzel compleet wordt, de taak kan worden uitgevoerd en de openstaande map dicht kan.

  1. MAPPEN SLUITEN – DOOR SPREKEN MET UITROEPTEKENS

Tot slot kun je, wanneer er inmiddels weer wat ruimte in het hoofd is gecreëerd en er nog een enkele map openstaat, deze eenvoudig sluiten door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Zo gaan we het doen!’

Wil je deze en andere Auti-communicatietechnieken op maat leren toepassen bij jouw kind, leerling of cliënt? Dan is onze cursus Geef me de 5 bij autisme iets voor jou!

Bekijk hier ons cursusaanbod