Actueel

« Terug naar overzicht

Geef me de 5 boeken: een overzicht

16 februari

Met regelmaat krijgen we de vraag: welk boek van Geef me de 5 is geschikt voor mij? Dat hangt ervan af waarnaar je op zoek bent. In deze blog vertellen we meer over elk boek.

 

Alle onze boeken zijn gebaseerd op wat Colette de Bruin heeft geleerd van het werken met mensen met autisme. Colette: ‘Mensen met autisme hebben mij zo veel verteld over hoe het werkt in hun hoofd. En het gedrag dat zij laten zien, heb ik altijd als signaal opgevat: een vraag om hulp. Een vraag om meer duidelijkheid, omdat hun hoofd informatie anders verwerkt dan bij mensen zonder autisme. Als je op die hulpvraag reageert, kun je een hoop leed en problemen voorkomen. Sterker nog: dan kun je iemand met autisme stapsgewijs begeleiden naar meer zelfstandigheid. Dat is het uitgangspunt voor de Geef mede 5-methodiek en ook voor de boeken die ik erover schreef.’

Maar, met welk boek moet je beginnen? Dat hangt af van het soort informatie waar je naar op zoek bent.

 

Geef me de 5

Geef me de 5 is een must-have als je een praktisch en laagdrempelig boek over autisme wilt lezen. Het legt de basisprincipes uit om duidelijkheid te scheppen voor mensen met autisme, aan de hand van de Geef me de 5-methodiek. Of je nu ouder bent of professional in het onderwijs of de zorg; dit boek geeft je handvatten HOE je iemand met autisme kunt ondersteunen in de dagelijkse dingen. Met deze tips kun je al een enorm groot verschil maken.

 

Auti-communicatie

Het boek Auti-communicatie gaat dieper in op hoe mensen met autisme informatie verwerken en communiceren. Ook hierin krijg je weer veel praktische handvatten. Hoe kun je jouw communicatie zo afstemmen op iemand met autisme dat hij of zij beter kan functioneren?

Loop je er met regelmaat tegenaan dat iemand met autisme je niet begrijpt of niet luistert, en leidt dat tot een hoop strijd? Dan is dit jouw boek! Je leert de technieken die je altijd kunt toepassen in je communicatie en je leert hoe je communicatieproblemen kunt oplossen. Het resultaat? Meer onderling begrip en positief contact.

 

Dit is autisme

Het boek Dit is autisme neemt je mee op reis door het brein van mensen met autisme. Daardoor snap je pas echt hoe bepaald gedrag ontstaat en kun je nog beter je aanpak daarop afstemmen. Dankzij diepgaand literatuuronderzoek van Fabiënne Naber (neurobioloog en autisme‑expert) hebben we ontdekt welke acht storingen de informatieverwerking kunnen belemmeren. Dat maakt in één klap duidelijk wat autisme is en waarom Geef me de 5 zo goed werkt. Wees niet bang: dit boek is geen taaie wetenschappelijke kost. De werking van het brein is heel helder uitgelegd met kleurrijke illustraties. Bovenal koppelen we deze kennis aan gedrag en de praktische aanpak.

 

Psycho-educatie Dit is autisme – serie Uitleg in beeld

Heb je Dit is autisme gelezen en wil je eenvoudig aan iemand anders uitleggen wat er nu precies in het brein gebeurt bij autisme? Dan is het boek Psycho-educatie Dit is autisme iets voor jou.
Aan de hand van de illustraties en korte teksten kun je stap voor stap uitleggen welke storingen in het brein de informatieverwerking belemmeren. Daarmee vergroot je de zelfkennis van degene met autisme en krijgt de omgeving meer begrip en respect voor het denken en doen van mensen met autisme.
Een must have voor ouders en voor professionals uit de zorg en het onderwijs die dagelijks te maken hebben met mensen met autisme.

 

De aanpak bij autisme – serie Uitleg in beeld

Ben je al aardig bedreven in het toepassen van Geef me de 5? Dan is het boek De aanpak bij autisme het ideale naslagwerk. Dit boek schetst een beknopt en helder overzicht van alle technieken en methoden die onderdeel zijn van de Geef me de 5-aanpak. Van structuur tot Auti-communicatie en van de basisaanpak tot het aanpakken of voorkomen van specifieke problemen. Kijk in de inhoudsopgave welke aanpak je wilt toepassen. Op de betreffende pagina lees je bij welke oorzaak deze aanpak handig is en hoe je deze toepast.
Een uitgebreide toelichting vind je in de boeken 'Geef me de 5', 'Auti-communicatie' en 'Dit is autisme'.

 

Strategiekaarten huiswerk

Krijgt jouw kind of leerling voor het eerst te maken met huiswerk of heeft hij of zij moeite met huiswerk plannen maken of leren? Dan zijn de ‘Strategiekaarten huiswerk’ van het gelijknamige werkboek het perfecte houvast op weg naar zelfstandigheid. Het werkboek bevat 26 strategiekaarten met een duidelijk stappenplan voor veelvoorkomende opdrachten en leerstof. En met de gratis downloads maak je een planning of kaart op maat.

 

Kinderboeken uit de Streepjesserie Geef me de 5

Heb je een kind met autisme? Dan zijn de kinderboeken uit de Streepjesserie Geef me de 5 een aanrader. Alle hoofdpersonen uit deze serie hebben enkele ‘streepjes’: kenmerken die het gevolg zijn van problemen in de informatieverwerking.

Zo heeft Luna uit het boek Draaikolken in Luna’s hoofd snel last van een vol hoofd. Anna uit Prinses Anna in de blote billen reageert overgevoelig op naden en labeltjes in kleding. En Bram uit Bram kan het zelf is snel afgeleid, waardoor hij vergeet wat hij eigenlijk moest doen.

Elk boekje geeft uitleg over de oorzaak van het gedrag en handige tips voor hoe je ermee kunt omgaan. Ideaal om zelf of samen te lezen en met je kind in gesprek te gaan over hoe dat bij hem of haar werkt.

 

Mick

Heb je een jong kind met autisme? Dan is Mick een handig boekje om voor te lezen of zelf te lezen. Ook geschikt om uitleg te geven aan broertjes, zusjes of vriendjes van jouw kind met autisme. Het boekje behandelt twee thema’s: dat een kind met autisme moet puzzelen om dingen te begrijpen en samenspelen.

 

De ziekte van onduidelijkheid

Wil je graag een ervaringsverhaal lezen van iemand met autisme? Dan is De ziekte van onduidelijkheid een aanrader. In dit boek lees je het indringende verslag van Evelien Bleeker die in een zorginstelling woont. Als gevolg van haar autisme ervaart ze de wereld als zo onvoorspelbaar en chaotisch dat ze regelmatig in paniek raakt.

Colette de Bruin treedt op als tolk tussen Evelien en de lezer. In korte fragmenten geeft ze aan hoe de hulpvraag van Evelien kan worden uitgelegd en hoe begeleiders daarmee kunnen omgaan.