In het artikel ‘Executieve functies en autisme: gedrag en de oorzaak.’ hebben we uitgelegd wat executieve functies zijn en hoe dat zit bij autisme. In dit vervolgartikel geven we tips hoe je vaardigheden als plannen en organiseren, op tijd komen, tot actie overgaan, gefocust blijven kunt aanleren of versterken.
Belangrijk is om eerst nog even de conclusie van de vorige blog te herhalen:
Als er sprake is van autisme, is er met de executieve functies zelf niets mis. Wel kan de ontwikkeling ervan worden belemmerd als onduidelijk is WAT, HOE, WAAR, WANNEER en (met) WIE je een taak moet uitvoeren. Bij autisme is er vaker onduidelijkheid door de gefragmenteerde informatieverwerking; informatie komt soms later of helemaal niet aan. Met de Geef me de 5-methodiek zorg je voor duidelijkheid. Hierdoor verloopt de informatieverwerking soepeler en kun je de executieve vaardigheden aanleren of versterken. Maar, je doet meer…
Om een taak te kunnen uitvoeren zijn drie zaken nodig:
Het kan ingewikkeld zijn om te bepalen welke van deze drie zaken ontbreekt als iemand (met of zonder autisme) niet tot actie komt. Als diegene zegt: ‘Ik heb geen zin’ of ‘Zo belangrijk is het toch niet’, wordt motivatie vaak als oorzaak aangewezen. Dat is een valkuil waar menigeen intrapt. Want vaak is het stopzin die iemand met autisme gebruikt als een taak onduidelijk is of als hij of zij onzeker is van zijn of haar eigen kunnen.
Werken aan executieve functies kan altijd en overal, je bent immers altijd aan het denken en doen. We geven hieronder globale tips die helpen bij het oefenen met het uitvoeren van taken.
Tips bij ondersteuning van executieve functies:
In het boek Dit is autisme lees je meer over executieve functies bij autisme, de storingen die de informatieverzwerking belemmeren, gedrag dat bij autisme hoort én de aanpak.