Actueel

« Terug naar overzicht

GMD5 helpt Alec - De ochtend

15 september

Ken je Alec (12) nog? In deze blog lees je meer over hem. Doordat zijn ouders Geef me de 5 inzetten, heeft hij al een grote ontwikkeling doorgemaakt. Sociaal gaat het een stuk beter met hem en zijn woede-uitbarstingen behoren tot het verleden. Alec en zijn ouders weten goed hoe Alec de drukte in zijn hoofd tot rust kan brengen. Nadat een Geef me de 5-deskundige het gezin hielp om een nieuwe avondstructuur door te voeren, lukt het Alec nu ook om zelfstandig in zijn eigen bed in slaap te vallen. Nu is het tijd voor de volgende stap. Moeder Kim wil graag de problemen bij het opstaan aanpakken. Ze maakt daarbij gebruik van wat ze heeft geleerd uit de boeken, de cursus en van de Geef me de 5-deskundige. We helpen haar op weg met tips die jij ook kunt gebruiken.

 

Het probleem

Alec staat niet zelfstandig op, wil niet wakker worden, draait zich om en valt weer in slaap. Licht op een andere slaapkamer kan ervoor zorgen dat Alec helemaal niet opstaat, want alles moet in het donker vanwege zijn gevoeligheid voor licht. Ook als hij wél uit bed komt, worstelt hij met ‘alles wat moet’ (tandenpoetsen, zichzelf aankleden). Daardoor heeft hij bij elke stap hulp en aansporing nodig. Als de andere gezinsleden hem ’s ochtends niet met fluwelen handschoentjes aanpakken, komt er alleen maar meer weerstand.

 

Dansen

Dat ‘met fluwelen handschoentjes aanpakken’, noemt Geef me de 5 ‘dansen’. Per moment stem je af op wat nodig is en dans je als het ware met je kind mee. Dit vraag enorm veel van je en is erg intensief.

Lange tijd was dit ‘dansen’ bij Alec noodzakelijk. Zijn leven was onvoorspelbaar, waardoor hij continu overprikkeld was. Er zat niets anders op voor zijn moeder dan continu alert zijn, meebewegen en hem stap voor stap begeleiden.

Ondertussen is er veel gebeurd in het gezin. Alecs ouders hebben gebouwd aan een basisfundament, waardoor het heel goed gaat met hem. Nu de basis staat, kan Alec zich verder ontwikkelen. Maar om dit te bereiken is wel een andere benadering nodig.

 

Stappenplan naar een nieuwe structuur

In de voorbereiding van het doorvoeren van de nieuwe avondstructuur is er veel gesproken over communicatie. Alecs ouders weten nu waar hun eigen valkuilen (en die van Alec) liggen. Daardoor kunnen ze met onderstaande stappen zelf aan de slag. Ook andere ouders kunnen dit stappenplan als leidraad gebruiken.

 

Stap 1
Loop de huidige ochtendstructuur langs en zet alle stappen hiervan op papier. Bespreek samen (als ouders onderling) wat je hierin anders zou willen.

Stap 2
Maak op basis van dit overzicht een nieuw stappenplan. Maak dit fijnmazig, zodat alles voor jouw kind klopt. Hoe lastiger het onderdeel, hoe fijnmaziger de stapjes.

Bijvoorbeeld: ‘Mama komt binnen, zegt goedemorgen, doet de gordijnen open en de verwarming uit. Jij blijft dan liggen, maar denkt al wel: ik moet wakker worden, en doet je ogen open. Mama gaat weg, komt 2 minuten later terug. Jij hebt je ogen nog open. Ook heb je al bedacht wat je die dag gaat doen. Mama zegt: “Uit bed.” Jij staat dan direct op. Doet de deken van je af, één been uit bed, … (enzovoort).’

Kinderachtig? Dat lijkt misschien zo, maar is het niet. Dit is de samenhang binnen de onderdelen (deeltaken) van de taak ‘opstaan’ die je kind nodig heeft om de taak te vereenvoudigen en te kunnen volbrengen.

Stap 3
Je hebt alles al voorbereid. Nu ga je open het gesprek in, zodat je de ideeën van jouw kind echt mee kunt nemen. De voorbereiding geeft je richting. Kom je samen met je kind op andere stapjes uit? Geen probleem. Teken het stappenplan dat jullie gaan uitvoeren volledig uit.

Stap 4
Maak, naast het stappenplan voor de ochtend, nog een afspraak: ga elke avond samenzitten om de volgende dag voor te bespreken. Zo haal je eventuele weerstand voor de volgende dag al weg. In dit gesprek maak je een overzicht van de volgende dag en geef je duidelijkheid waar nodig.

Stap 5
Spreek af vanaf wanneer het plan geldt. Laat je kind, bij de uitvoering van zijn deeltaken, het plan met de afspraken bij de hand houden. Ga zelf je eigen ding doen, want wanneer je hem helpt, zeg je onbewust: ‘Jij kunt het niet alleen.’ Vertrouw erop dat je het goed voorbereid hebt en vertrouw erop dat je kind het dus ook gaat doen.

Wat betreft de communicatie:

  • Wees stellig op een vriendelijke manier.
  • Spreek in korte zinnen en wees concreet.
  • Geef vertrouwen in dat dit de manier is en dat je kind dit kan.
  • Luister naar de vragen van je kind en zorg dat je ze allemaal beantwoordt.
  • Houd rekening met weerstand tegen veranderingen, nieuwe dingen zijn in het begin niet leuk. Benoem de eindtijd van het wennen, wanneer je de weerstand signaleert.
  • Sluit af met: ‘Jij kan dit!’

 

Zelf doen?

Wil jij ook graag veranderingen doorvoeren die je kind op weg helpen naar zelfstandigheid? Volg dan na de Geef me de 5 Basiscursus ook de Verdiepingscursus; dankzij de grote inbreng van eigen situaties, leer je Geef me de 5 op maat toepassen.

Heb je behoefte aan een-op-een ondersteuning? Klop dan aan bij een van onze licentiehouders.

Wil je meer leren over effectieve communicatie bij autisme? Lees dan het boek Auti-communicatie.