Je kind voor het eerst vertellen over autisme
Weet je kind nog niet dat hij of zij autisme heeft? Laat dat woord dan nog even achterwege als je er voor het eerst uitleg over geeft. Start met het ondertitelen van zijn of haar gedrag, de oorzaak in het brein en de aanpak. Koppel hier pas later de term autisme aan.
Door dit in deze volgorde te doen, voorkom je dat autisme een loos woord is, het heeft direct betekenis. Daarnaast heb je ook direct duidelijk gemaakt wat autisme voor jouw kind betekent.
‘Weet je nog dat jij een punthoofd had en ik je vertelde over het gele poppetje dat alle informatie in jouw hoofd ordent en afhandelt? En dat jij altijd zo’n last hebt van het kriebelen van je jas en trui? Dit komt doordat jouw hersenen net iets harder moeten werken om alle puzzels compleet te maken. Daar is een naam voor: autisme.’
Als je de term autisme eenmaal hebt geïntroduceerd, kun je jouw uitleg daaraan gaan koppelen zodat dit woord nog meer betekenis krijgt.
Wil je meer tips over uitleg geven over autisme? Download dan de gratis whitepaper.
Door het volgen van een lezing, cursus of onze post-hbo-opleiding leren we je alles wat je moet weten voor een positieve omgang met mensen met autisme!
Vind hier de Geef me de 5 licentiehouder die jou hulp kan bieden.
Geef me de 5
Koopmanslaan 25
7005 BK Doetinchem
Tel: 0314 82 09 40
KvK: 09157385
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Door op 'Ik wil een optimale ervaring' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.